topbella

Tuesday, December 29, 2009

Kasih suci

Salam kasih rindu...
saat begini bila tirai malam di labuhkan
kasih termenung di birai katil,
di atas sejadah kenyataan..
kasih menadah tangan,
hanya padaMu ku sandarkan,
rahmat kasihMu ku harapkan
titipkan aku keredhaan..

Dalam renungan jauh,
tiupan bayu berpuput manja,
rindu begulung-gulung menduga,
bagaimanalah harus kasih melupa..
kaulah ruhku..kaulah hidupku,
kaulah mataku kau qalbuku,
kaulah cinta kasihku..
selamanya aku merinduimu..

sayang...
dalam hidup ini..
sesungguhnya kita telah di uji,
setelah susah senang akan hadir,
bahagia akan hadir setelah sedih,
betapa bijaknya Allah merencana,
Allah melembutkan hati kita,
subhanallah dan alhamdulillah..

~salam kasih sayang..
.......................
nota kasih:

sayang...aku percaya janji Allah,
Janji Allah itu benar, jika bertakwa kepada Allah, Allah akan menunjukkan jalan untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan.... dan Allah akan memberi rezeki yang tidak dijangkakan. Jika kita rajin membaca al Quran, Allah akan memberi rezeki yang belum kita minta atau yang belum di fikirkan...Sungguh jika cinta kasih ini suci pasti ia kan abadi dan cinta kasih kerana Allah akan harum sepanjang hayat ini...insyaAllah.

jika KASIH itu CINTA
penawar RINDU akan tiba..BAHAGIA akan menjelma.
syukur kepada Allah semoga abadi nikmatNya..amin..

Monday, December 28, 2009

Doa kasih 5

salam sayang...
terkadang dalam cubaan demi cubaan kita terus di buai perasaan, terkadang kita tidak menyedari keadaan...manusia boleh membuat pilihan tetapi terkadang mengapa pilihan yang menyakitkan...sungguh kita jua tidak punya kuasa dan ketentuan ada pada Allah..redha dan pasrah adalah jalannya...aku menadah tangan berdoa ...


"Wahai Allah,
Engkaulah yang maha mengetahui bisik hatiku,
berikanlah padaku ilham untuk memohon sesuatu yang terbaik untuk kebaikanku di dunia dan di akhirat.
Tetapkanlah hatiku untuk bertakwa kepadaMu,
sesungguhnya rahmat kasih sayangMu ku harapkan berbanding dengan kasih sayang makhluk.
janganlah aku kecewa kerana tidak mendapat kasih sayang manusia,
Tabahkanlah hati aku menempuh segala dugaanMu yang sedikit ini,
Jadikanlah hati aku redha dengan pemberianMu ini.
amin ya rabbal alamin.

~salam kasih sayang..

Doa kasih 4

salam kasih sayang..
dalam kehidupan..kita di uji, dalam kesabaran kita menahan sakit, kesabaran itu pahit, tak tertelan, tak boleh nak luahkan, amat sukar dalam keadaan sulit...
lalu aku berbisik...pada tuhan ku..

"Wahai Allah...
tetapkanlah sesuatu yang terbaik untuk aku,
Engkau menguji aku tetapkanlah aku bertakwa kepadaMu,
jangalah Kau biarkan aku dikuasai oleh hawa nafsuku sehingga aku tersesat dari jalanMu,
Pimpinlah aku ke jalan cinta kasihMu dengan rahmatMu..

amin ya Allah..

~salam kasih sayang.

Doa kasih 3

salam kasih sayang...
dalam menempuh ranjau dan duri2 yang menikam hati...terkadang aku tak tahu apakah yang aku lakukan ini benar, dan Allah redhai. terkadang dalam menurut runtunan hati, aku terpedaya dengan bisikan syaitan...terkadang kerana sepi hati dan sunyinya jiwa ini aku menangis lagi...menangis dan menangis...sedang yang ku tangis itu sia-sia...lalu dengan rendah diri kasih tak berdaya...sungguh aku tak berdaya mengadakan hajatku, jika Allah tidak mengizinkan...aku bisikkan pada Allah tuhanku yang maha penyayang...

"Wahai Allah,
Tunjuki aku jalan lurusMu,
istiqamahkanlah hatiku pada jalan kebenaranMu,
jangan aku dilalaikan dengan hal-hal yang lagha yang menyusahkan hatiku,
jadikan aku ini hambaMu yang sabar,
tetaplah sesuatu yang terbaik buatku di dunia dan di akhirat
.

amin ya Allah..

~salam kasih sayang..

Doa kasih 2

salam...
dalam menempuh dugaan ini kadang-kadang terdetik di fikiran...
lalu aku berdoa...

" Wahai Allah,
kurniakan aku nikmat dalam kesabaran ini,
Jadikanlah aku tidak terguris hati dengan dunia dan segala isinya,
kerana aku mengharapkan keredhaan dan rahmatMu yang lebih baik daripada segalanya.
Kurniakan aku kekayaan hati dan lapangkanlah dadaku.."

amin..ya Allah.

~salam kasih

Doa kasih 1

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Selawat dan salam kepada Rasulullah, keluarga dan sahabat-sahabat baginda serta kaum muslimin dan muslimat seluruhnya..

Wahai Allah,
Engkaulah yang Maha Pengasih lagi maha mengetahui.
Engkau mengetahui apa yang aku rasa,
apa yang terjadi padaku,
tenangkanlah hatiku,
berilah aku ketabahan dan keredhaan,
kurniakan aku ketulusan hati,
kerana dengan semua itu
aku kuat untuk menempuh segala dugaan hidup,
Engkau maha melihat,
pandanglah hambaMu yang bermohon ini ....
amin..

~salam kasih
...............................

Thursday, December 24, 2009

Kaya hati...

syukur apa yang ada..redha apa yang tiada ..doa sejahtera sentiasa..


Sebuah hadits Rasulullah saw

“Yang dinamakan kekayaan bukanlah banyaknya harta-benda tetapi kekayaan yang sebenarnya ialah kekayaan jiwa (hati).” (HR. Abu Ya’la)

“Harta kekayaan adalah sebaik-baik penolong bagi pemeliharaan ketakwaan kepada Allah.” (HR. Ad-Dailami)

Kekayaan hati (kekayaan batin) adalah jalan menuju kekayaan zahir. Tentu saja jika kita memilih untuk mendapatkan kekayaan zahir, seorang yang kaya hati, mereka akan rajin beribadah. Do’a orang yang rajin
ibadah akan dikabulkan, jadi jika orang-orang shalih minta harta, Allah akan mengabulkannya...

Orang yang kaya batin akan rajin bersedekah.
Sementara banyak hadits yang mengatakan bahwa jika kita bersedekah maka akan diganti puluhan kali ganda. Inilah mengapa, jika seseorang yang sedang kesulitan material bertanya kepada ustadz Yusuf Masyur, justru malah disuruh bersedekah.

Orang yang kaya hati akan banyak menolong orang.
Sementara orang yang suka menolong sesama saudara akan ditolong oleh Allah.

Orang kaya hati akan banyak bersyukur.
Dalam surah Ibrahim: 7 mengatakan bahwa Allah akan menambah nikmat orang yang bersyukur. Juga, taqwa dan tawakal akan menjadi dia menjadi orang yang rezekinya dicukupkan oleh Allah.

Saya juga banyak melihat, orang-orang soleh seolah begitu mudah mendapatkan rezeki. Pernah ada seseorang yang datang kepada seorang ustaz untuk meminjam wang. Ternyata Si ustaz tidak punya wang. Apa yang dikatakan ustaz?

“Sekarang saya tidak punya wang. Cuba esuk kesini lagi.”

Ternyata, semalaman Si ustaz berdo’a dan solat malam, demi ingin menolong tetangganya itu. Tetangganya pun datang pagi esuknya. Sang ustaz
langsung memberikan sebuah sampul surat yang masih tertutup. Katanya, “Tadi subuh ada orang yang mengantarkan sampul surat ini. Saya tidak tahu berapa isinya. Bawa saja.”

Saya yakin, jika orang yang kaya hati mau memiliki kekayaan material, bukan suatu hal sulit. Jika Allah sudah menolong, apa yang sulit?

Mari kita berdo’a, semoga kita menjadi orang yang memiliki kekayaan hati atau kekayaan batin. Selanjutnya, terserah Anda.

~salam kasih sayang.

............................................
nota kasih:
orang yang kaya hati tidak akan memandang dunia dan isinya...
orang kaya hati tidak akan memburu dunia dan isinya..
orang yang kaya hati hanya mengharapkan rahmat dan kasih sayang Allah yang maha pengasih..
semoga kita jua miliki kekayaan hati...agar kekayaan zahir dipeliharai...amin.

Wednesday, December 23, 2009

senyumlah..


Salam kasih sayang...
emmm...hehehe..aku sedih lagi...
ya..aku sudah dapat ilmu baru...
"Kalau mahu menangis...maka senyumlah. Menangislah... alirkan airmatamu dalam senyuman...kelak bebanan penderitaan akan berkurang, kerana senyum adalah jua penawar kesedihan.."

Terima kasih wahai Allah kerana memberiku pelajaran.....

~kasihsyg
................................

Tuesday, December 22, 2009

Nur di hati..


Nur di hati...
Bila nur melimpah ke hati...
cahaya subur kembali..
mencari cintaMu Allah,
kasih yang abadi...

Hanya padaMu...
ku sandarkan cinta...
melimpah di jiwa...
nur di hati...

Allah...hu ya Allah,

~salam kasih sayang..
.............................
Suka lagu ini kerana mengingatkan aku kepada kasih sayang...lagu nur di hati...adalah cahaya di hatiku...bersinar selamanya..tak pernah padam...

Memori kasih...indah memori ...andai boleh di bayar untuk detik lalu berulang lagi...mungkin manusia kan memilih untuk membayarnya...tetapi pastinya detik lalu tidakkan berulang lagi..kerana waktu telah merubah masa...yang pergi telah menjadi memori dan sejarah silam..memori hari ini jua akan menjadi sejarah yang bakal ku ingati selamanya...

Jadikan solat sebagai penolongmu...

gambar hiasan...
Salam kasih sayang...

{Wahai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah)
dengan sabar dan solat.}
(Surah Al-Baqarah: ayat 153)

Jika Anda diliputi ketakutan, dihimpit kesedihan,

dan dicekik kerisauan,
maka segeralah bangkit untuk melakukan shalat,
niscaya jiwa akan menjadi tenang dan tenteram...

Solat lima waktu juga dapat menjadi obat paling mujarab
untuk mengubati pelbagai kesulitan yang kita hadapi
dan obat yang
sangat mujarab ...
untuk pelbagai macam penyakit yang kita derita.
Sesungguhnya...
solat mampu meniupkan ketulusan iman
dan kejernihan iman ke dalam relung hati,
sehingga hati pun...

selalu redha dengan apa saja ketentuan Allah.

Menyerahkan semua perkara kepada Allah,
bertawakal kepada-Nya,
percaya sepenuhnya terhadap janji-janji-Nya,
redha dengan apa yang dilakukan-Nya,
berbaik sangka kepada-Nya,
dan menunggu dengan sabar pertolongan dari-Nya
merupakan buah keimanan yang paling agung
dan sifat paling mulia seorang mukmin.
Dan ketika seorang hamba tenang...
bahwa apa yang akan terjadi itu baik baginya,
dan ia menggantungkan setiap permasalahannya hanya kepada Rabb-nya,
maka ia akan mendapatkan pengawasan, perlindungan, pencukupan
serta pertolongan dari Allah.

~usataz kata,
Mohonlah kepada Allah dengan sabar dan solat..
solat itu umpama gelas yang cantik, yang kita buat dan kita persembahkan kepada Allah.
yang kelak Allah akan menuangkan ke dalam gelas itu segala rahmat dan berkat, atau mengkhabulkan permintaan kita yang kelak kita gunakan, kita dapat mengambil manfaatnya dalam kehidupan kita seharian...

Jadi kalau tiada gelas (tidak bersolat) maka apa yang dituangkan oleh Allah itu bertaburan, berlimpahan dan kita tidak dapat apa-apa..tiada bermanfaat kepada kehidupan kita..

Dalam pada itu dalam memohon pertolongan perlulah sabar, kerana meminta sesuatu kepada orang pun kenalah sabar, jangan memaksa-maksa orang, kadang orang pun akan kata "kejap-kejap"...hehehe...jadi memohon bantuan daripada Allah kita perlu sabar menanti pertolongan Allah kerana Allah mengetahui apa yang terbaik kepada kita...insyaAllah.

~ salam kasih sayang.
....................

Penawar kasih


Telah aku masuk
dalam lingkaran cinta berapi,
aku keliru,
aku tak tahu,
aku telah hadir ke dunia kamu.
dalam mimpi yang indah,
aku menjadi dungu.
rindu saban waktu,
mengusik hatiku,
malam siang
serupa bagiku..
tak pernah melupakan kamu
...
aku sayang kamu...!

Di sini..
kakiku dirantai kasih sayang,
tangan diikat belas kasihan,
aku tak boleh keluar,
rindu itu menikamku dari belakang.
hanya yang ada di mataku,
kamu adalah ruhku,
hidupku, hatiku, cintaku...
tolonglah aku
bukakanlah pintu,
berikan aku penawar kasih itu,
yang sekian lama ku tunggu.
aku cinta kamu...!

~salam kasih sayang..
124522122009
......................................
ya...penawar kasih...eemmmm..ya...pujangga berkata..kalau menyinta lepaskanlah dia untuk mendapatkan bahagianya...aku lepaskan awak untuk mencari bahagia awak...kerana aku tak mampu memberi bahagia itu kepada awak....Sama saja kalau mereka boleh memberi bahagia kepada awak...itulah rahmat kasih Allah, aku turut gembira dan bahagia. Emm...yaa..insyaAllah. Aku lebih sudi menghantar doa untuk awak dari jauh...agar awak sejahtera..dan bahagia...Tetapi aku percaya suatu hari Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang yang sentiasa mendengar bisikan dan rintih kasihku, yang juga Tuhan kamu, Tuhan yang maha pemurah akan memberi keajaibanNya kepadaku, mungkin akan ada sebuah pertemuan syahdu yang terindah dalam mimpi ini...samada dalam lena atau jaga....Untuk itu tetap ku menanti anugerah Allah itu selagi hayat kasih masih ada....eemmm yaaa..insyaAllah. kasih usah bersedih lagi ya...senyumlah...sapulah airmata yang mengalir di pipi...Sungguh kesedihan jua adalah rahmat yang terindah....amin.

Saturday, December 19, 2009

Tentang kasih sayang itu...


Tentang kasih sayang itu...
mengapa harus dicemburu...
mengapa harus ada prasangka,
mengapa harus merajuk hiba?
kasih itu tetap ada...

Tentang kasih sayang itu,
bukankah ia umpama pohon,
proses fotosintisis dan zatnya,
mengalir ke seluruh dahannya.
kasihnya tetap sama...

Tentang kasih sayang itu...
umpama mentari menyuluhi
cahayanya tak pernah habis
buat makhluk di bumi dan langit
kasihnya tetap mengalir..

Tentang kasih sayang itu,
tidak pernah berkurang
jika diberi atau dicurahkan
malah lebih bertambah sayang..
kasih itu tetap dikenang.

Tentang kasih sayang itu,
fahamilah buat diriku dan kamu,
usah merajuk dan prasangka lagi,
kerana kasih itu tetap abadi,
kasih itu tak pernah mati..

Tentang kasih sayang itu,
lihatlah rahmat kasih Allah Taala..
buat seluruh makhluk di alam semesta,
dalam tidor ataupun jaga.
kasih Allah tetap melimpah.

Tentang kasih sayang itu,
kerananya air sungai masih mengalir
rahmat Allah tetap di curah ke bumi,
ruh tetap kembali tiap pagi,
alhamdulillah ya rabbul izzati.


~salam kasih sayang.
........................
nota kasih:
kasih sayang manusia ini walau dicurahkan ia tetap bertambah..jika di tuang.. tak pernah berkurang...kerana telaga kasih sayang tak pernah kemarau...hehehe. Ia sentiasa ada kerana air kasih sayang itu puncanya dari lautan kasih sayang Allah..oleh itu belajarlah memujuk diri usah cemburu, kerana tiap orang berhak memberi dan menerima kasih sayang orang lain...bukankah kita hidup di dunia ini untuk semarakkan salam dan eratkan kasih sayang dan saling berkongsi nikmat untuk memakmurkan bumi..Alangkah indahnya jika kita semua hidup dalam kasih sayang...tiada prasangka...tiada persengketaan, malah semuanya dalam tali persaudaraan yang suci dan saling bantu membantu sesama islam..

Thursday, December 17, 2009

Salam Maal Hijrah.1431 H


salam...
Lahirnya insan disambut dengan AZAN. perginya insan diiringi dengan SOLAT. Alangkah singkatnya hidup jika jaraknya cuma antara AZAN & SOLAT. Selamat Menyambut MAAL HIJRAH ke 1431 H.

Semoga hidup kita semua dalam SAKINAH, MAWADDAH WARAHMAH ALLAH SELALU..amin ya Allah..

Jangan lupa membaca doa AKHIR TAHUN HIJRAH dan doa AWAL TAHUN HIJRAH..semoga diampuni Allah segala dosa2 kita sepanjang tahun hijrah yang lalu..dan dipelihara Allah dari segala gangguan syaitan sepanjang tahun baru ini...insyaAllah amin..ya Allah.


~salam kasih sayang.

Tuesday, December 15, 2009

Cermin kasih


Hari ini...
aku tak tahu keadaan awk..
aku ni malu juga...kadang kalau orang sekali tak mau aku lebih2 lagi tak mau..
aku amat menjaga harga diri aku...aku ni pemalu...hehehe.

tetapi tahlah kenapa ya..
sejak dua menjak ni..
kadang aku jadi tak malu dengan awak..
mungkin juga awak selalu diam sebab tu aku jadi tak malu...hehehe.

tah...kadang dua tiga hari sunyi...
aku ringankan tangan untuk menghubungi...
risau hatiku ini kalau entah-entah sakit lagi...
malu juga aku ni kalau sapaan aku tidak dipeduli...

tapi aku kuatkan hati...
kalau memberi tak baik mengharap dibalasi,
itulah nasib perindu kasih saban hari....
pahit manis merindu dimamah ditelan seorang diri...hehehe.

tapi...
yang aku hairan tu kenapa ya...
sesekali tiupan bayu menghantar sayu aku sedih pula..hehehe,
aku menangis semahu-mahunya, lepas tu baru lega...hehehe

hai...
susahnya kalau orang diam seribu bahasa...
susah nak cakap tak tahu apa yang nak dikata..
takut2 semua jadi tak kena...kita pula yang disalah..emm...

sungguh...
aku banyak belajar dan mengenali diri..
semua ini adalah ujian menguji keimanan di hati..
sabar dan syukur adalah sebaik2 amalan untuk dipraktik.

ya...
kasih sayang kerana Allah kasih seikhlas hati,
mengapa mengharap kasih manusia hadir dalam realiti
sedang rahmat cinta kasih Allah sentiasa melimpahi.

wahai Allah,
inikah jalanan indah yang telah tersedia,
inikah potret kasih yang telah terbingkai sudah,
aku redha..ya Allah dan aku pasrah Alhamdulillah.

~salam kasih sayang.
070515122009
...................................
nota kasih:
dalam realiti..tidak jelas akan terus menjadi kabur selagi keadaan tidak diperjelaskan..kadang dalam perkataanpun ada juga manusia yang tidak faham maka berlakulah salah faham..dan dalam perbuatan sekalipun, ada juga tingkahlaku yang di luar dugaan yang manusia lakukan diluar kewarasan dan kebiasaan yang selalu dilakukan..maka akan terjadi di sana salah tafsiran..Ya tidak dinafikan..manusia punya hak untuk mentafsirikan dan membuat penilaian masing2 terhadap sesuatu perkara...itulah di katakan ujian..dan cubaan yang menguji keimanan. Oleh itu Allah mengajar kita bersabar..sabar la...usah merungut kasih...terima apa adanya..banyakkan berzikir kepada Allah menyesali dosa-dosa yang telah dilakukan. Ingat Allah sentiasa ada untuk kita meluah rasa dan derita jiwa....ya..semoga kita kan beroleh keselamatan.
aminn..
~'sungguh jika temu di titik silang kasih itu adanya persefahaman dan kasih sayang sejati..alangkah indahnya kehidupan ini. Itulah nikmat syurga dunia yang Allah beri. Itulah saat yang terindah di mata dan di hati"

Tenang hatilah...


Jangan bersedih karena perlakuan orang lain, tapi lihatlah perlakuan mereka terhadap Sang Khaliq

Menurut Imam Ahmad, dalam bukunya Az-Zuhd, Allah pernah berkata:
"Sungguh aneh kamu wahai anak Adam. Aku ciptakan kamu, namun kamu
menyembah selain Aku, dan Aku beri kamu rezeki namun kamu bersyukur pada
selain Aku. Aku berikan cinta-Ku melalui nikmat-nikmat itu, padahal Aku sama
sekali tidak memerlukanmu, namun kamu melakukan kebencian pada-Ku
dengan melakukan kedurhakaan padahal kamu sangat memerlukan-Ku.
Kebaikan-Ku turun kepadamu, namun kejahatanmu naik pada-Ku."

..........................
Jangan bersedih!
Karena teriknya sinar matahari akan diteduhkan oleh bayangan,
rasa haus yang mencekik di siang hari akan disegarkan oleh air yang dingin,
dan rasa lapar yang melilit akan dikenyangkan oleh sepotong roti yang hangat. Bukankah keletihan karena bergadang malam akan berhujung pada tidur yang nyenyak,
dan perasaan sakit akan tergantikan oleh kesegaran?
Karena itu, bersabar dan tunggulah barang sejenak.
insyaAllah rahmat kasih Allah akan menyejukkan hati..

Kehidupan anda adalah cerminan dari apa yang anda pikirkan.
Artinya, semua hal yang anda fikirkan dan anda hayati menjadi sangat
berpengaruh pada kehidupan anda, baik ketika bahagia maupun sengsara.
oleh itu belajarlah berfikir yang baik2..semoga ceria akan hadir..
menetap di hati...amin.

~salam kasih sayang.
064715122009

Sunday, December 13, 2009

Cinta dan budi bahasa

hari ini,
terfikir aku,
mengapa orang selalu berkata,
pilih yang berbudi bahasa.

hari ini,
tersedar aku,
mengapa ibu aku selalu berkata,
pilihlah yang menyintai kita.

hari ini,
baru aku mengerti,
orang baik budi bahasa,
sudah pasti orang yang bertakwa.

hari ini,
aku baru mengetahui,
orang yang menyinta,
tulus kasih sayang kerana Allah.

hari ini,
aku sedar dan fahami,
dalam cinta dan budi bahasa,
menuntut pengorbanan kasihnya..

~kasihsayang
dari puncak kasih sayang
055013122009
...........................................................
nota kasih:
Orang tua-tua dulu berkata kalau hendak memilih pasangan hidup pilihlah yang berbudi bahasa. Betapa tingginya nilai budi dan bahasa..Hari ini baru aku sedar makna budi dan bahasa yang dimaksudkan..Orang berbudi bahasa tidak akan meninggalkan seseorang yg sedg kesusahan, orang berbudi bahasa tetap akan bersama dalam susah dan senang. Orang berbudi bahasa tetap akan merawat ibubapa walau sebagaimana keadaan pabila mereka telah tua, sakit, susah dan sebagainya. Orang berbudi bahasa tidak akan sentiasa menjaga tuturkatanya, lebih2 lagi terhadap orang tuanya. Orang berbudi bahasa bersahabat tidak memandang harta dan pangkat sahabatnya. Bukan harta dan pangkat yang menjadi ukuran tetapi ukhwah dan kasih sayang kerana Allah tetap diutamakan dan dipegang.

Orang yang berbudi bahasa tidak akan menipu, tidak akan memukul, tidak akan mencaci hamun, tidak akan menghina orang lain. Orang berbudi bahasa lebih waras, lebih matang, lebih bertanggungjawab, lebih pengasih, lebih penyayang, lebih memahami, lebih mengerti, lebih menunjukkan sifat kelakian. Dalam lain perkataan orang yang berbudi bahasa adalah orang yang bertakwa kepada Allah. Orang yang bertakwa adalah insan yang sempurna di mata manusia dan dikasihi oleh makhluk di langit sana..

Begitu juga ibu aku selalu pesan pilihlah orang yang lebih menyintai kita bukan kita yang menyintainya lebih...hehehe. kerana di sana ada kasih sayang sebenarnya...Orang menyintai tidak akan mensia-siakan hidup orang yang dikasih...Cinta sejati..cinta ke akhir hayat nanti. Walaupun pelbagai rintangan yang mendatang cinta sejati tetap cantik, tetap utuh, tetap sama. Cinta itu "cinta kasih" anugerah Allah. Cinta itu hanya satu untuk yang terpilih bukan dipilih dan telah ditakdir...bertuahlah orang yang memiliki cinta sejati. Itulah syurga kasih sayang di dunia ini..

Ingat pesanan ibu....pilihlah orang yang menyintai kita sepenuh hati..menyintai 100 % bukan...kita aja yang lebih2 menyintai..sedang dia tidak kasih kelak kita pulak yang makan hati..hehehe berulam jantung kurus kering..makan airmata tiap2 hari.. (kenapa makan air mata...kerana sentiasa menangis...dan menangis, tatkala airmata mengalir masuk kedalam mulut...dan terasa masinnya air mata itu...seolah2 sentiasa makan. ) Itu pesan orang tua...ya pesan orang tua2 ada betulnya..kerana mereka berkata berdasarkan pengalaman ...sedang pengalaman adalah guru yang paling berkesan...

Semoga anda menadapat sahabat2 yang berbudi bahasa...dan cinta sejati..sesungguhnya cinta sejati, kasih sayangnya bukan sahaja di dunia malah sehingga ke akhirat nanti. (kerana apa..setelah kita meninggal dunia kasih sayangnya tetap mengalir..dan dia sentiasa mengingati. sentiasa mendoakan dan sentiasa menghadiahkan amalan soleh kepada si mati..) bertuahlah hamba2 yang memiliki sahabat sejati...dan cinta sejati. amin Ya Allah..Ya Rahman...Ya Rahim.

Saturday, December 12, 2009

Sayang tetapku kenang


Sayang...
terkadang tatkala rindu berbisik,
airmata sudi mengalir..
sebak menggulung tak terbendung..
aku bacakan al fatihah 11 kali..
aku bacakan qulhuwallah hu ahad 11 kali..
ku hadiahkah kepada Rasulullah,
untuk menyampaikan kepada awak...
teman yang ku kasih teman yang kusayang..
semoga kau jua tenang..
dalam pengabdian..
kepada Allah Tuhan,
yang maha pengasih
lagi maha penyayang.
yang mencipta rindu cinta
yang menitip kasih sayang.

Sayang...
terkadang bila rindu berpuput sayu,
aku menadah tangan..
aku berdoa pada Allah yang menjadikan
rindu dan kasih sayang.
agar hati aku ini tabah..
akan ku simpan kasih sayangmu,
memori kasih terindah itu,
di sudut hatiku yang terdalam.
biar tak usah diucapkan,
ketulusan bukan pada ucapan,
tetapi hati itu yang merasakan..
sayang tetap ku kenang.
walau di mana
dengan siapa
semoga berbahagia.
insyaAllah..

~salam kasih sayang..
dari puncak kasih sayang.
112512122009

Thursday, December 10, 2009

Pelangi petang


Suka lagu ni...
liriknya begitu menyentuh hati...

Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini...

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...

..............
NOTA KASIH:

semoga sahabat sahabiah diberi Allah petunjuk dan hidayah dalam meniti hidup ini...
titik silang kasih suatu ketika dulu tetap menjadi memori indah. Oleh itu hargailah detik indah bersama orang yang anda sayang kerana detik indah itu tak akan berulang.

HARGAILAH MASA BERSAMA KERANA IA TAKKAN DATANG BUAT KALI KEDUA..TERKADANG JIKA BOLEH DI ULANGI, NAMUN DETIK KASIHNYA, SUASANA, TEMPAT, KEADAAN, USIA SERTA RASA TETAP BERBEZA
.

Sunday, December 6, 2009

Aku tahu...


Aku tahu...
hadirmu rembulan di kala malam,
dengan izin dan rahmat Tuhan,
zahirmu tenang,

Aku tahu...
kamu ada di kala siang,
namun cahaya mu tenggelam
dalam sinar mentari garang.

Aku sedar...
siapalah aku tuk dipandang,
tiada apa-apa kelebihan,
musafir kasih serba kurang.


Aku tahu,
kau dikelilingi bintang terang,
hidupmu ceria dan riang.
usah aku menyapa sayang.

Aku tahu,
temu titik silang kasih,
suatu ketika dulu,
itu bukan mahumu.

~kasihsyg
.....................................
~nota kasih
Jika seseorang kasih jelas di pandangan, jika seseorang tidak kasih jelas juga di pandangan, jika seseorang tidak menyinta jelas juga kelakuan, jika seseorang meyinta jelas juga kelihatan....Oleh itu aku tahu...hanya aku kasih seorang dan menyinta, kerana ada getaran dalam jiwa, ada rasa yang menikam dada, ada rindu yang tidak pernah berhenti tiupannya, ada resah yang sentiasa bergelora. Ku sering memandangmu rembulanku di kejauhan. Aku sentiasa menyapamu sayang...aku sentiasa menanti panggilan, aku sentiasa menunggu deringan...Namun rembulan itu tidak punya mata, tidak punya telinga, tidak punya hati, tidak punya rasa seperti manusia...Ya...walau insan memandang-mandangnya dan merinduinya...Tetapi aku salah juga..merindui rembulan yang tiada rasa...lebih baiklah aku memuja Tuhan yang menjadikan rembulan begitu rupa..kerana rahmat kasih sayang Tuhan melimpah ruah...Aku sedar...aku juga diuji aku jua dicuba...wahai Allah berikan aku ketenangan jiwa..agar aku dapat menempuh segala cubaan dengan redha..dan takwa..amin.

Pernahkah kau ...


Pernahkah kau sedar..
senyumlah kerana dengan senyum kau telah mengusir kesedihan itu jauh..
senyumlah senyum akan melapangkan hati, melegakan kesempitanmu..

Pernahkah kau tahu..
menyinta kerana Allah tidak meminta balasan kerana balasan hanya dari Allah.
kasih menyinta mengharapkan rahmat Allah yang maha penyayang.

Pernahkah kau rasa...
Runtunan kasih sayang di jiwa mengikat membelit menyesakkan dada.
hanya aku berbisik kepada Tuhanku dan jua Tuhanmu..agar reda dan tenang jiwa.

Pernahkah kau tahu...
kasih sayang cinta itu anugerah Allah bukan dipinta dan bukan ciptaan sendiri,
jika ia ciptaan sendiri sudah pasti ia dpt dibuang apabila ia tidak diingini.

Pernahkah kau dengar,
seruling rindu yang berbisik merdu saban waktu tiap maghrib bertamu,
sungguh ia amat memilu hati sayu aku tak berjaya mengusir sebak berlalu.

~kasihsayang..
..............
semoga ceria sudi datang bertamu...mengusir sebak yang sudah lama di sini...semoga tenang hadir juga meski malam selalu menghantar sepi, namun malam sering ku tunggu kerana di sana ada ketenanganku...~salam kasih sayang.

Tuesday, December 1, 2009

Madah Cinta


Tanpa Fikri, dunia Ika tidak bermakna.....

~Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semagat, tetapi membangkitkan semangat..." Syafikah. Aisya Sofie. Buatmu Sayang. Semusim Berlalu.`-

Tiada Luqman betapa sepi hati Farah...

~Didiklah anak dijalan yang dilaluinya, dan berjalanlah sekali di sana bersamanya dan apa yang dapat diajarkan oleh ibubapa kepada anak-anaknya adalah bagiamana untuk tetap melangkah sekalipun mereka telah tiada..."Farah Waheeda. Aisya Sofea Buatmu Kekasih. Cahaya Hatiku.-

Betapa getir dugaan, Fuad tetap milik Umairah....

~ Jika ingin membahagiakan ibu berbicaralah dengannya, jika ingin membahagiakan ayah anda dengarkanlah dia- Nurul Umairah. Aisya Sofea. Buatmu Kekasih. Itulah sayang...-


Meski bertahun terpisah, hati Zainal hanya untuk Kay....

~Biarpun perasaan cinta dan kasih sayang itu fitrah daripada Allah, tetapi keabadian cinta dan kasih sayang itu tidak akan diperoleh sebagai satu anugerah tanpa diiringi dengan usaha dan susah payah..Kamilia Najwa. Aisya Sofea. Buatmu Kekasih. Kasihku Bagai Dulu..

dan Cinta suci hanif, adalah memori terindah Intan Azureen....

~Cinta bukan melemahkan hati, bukan membawa putus asa, bukan menimbulkan tangis sedu sedan. Tetapi cinta menghidupkan pengharapan menguatkan hati dalam perjuangan menempuh onak danri penghidupan.

~ Saat BERJAUHAN ku sematkan kasih di JENDELA HATI, Wahai kekasih hanya KAU UNTUKKU SEMANGAT ASMARAKU membuatkan GELORA CINTAKU ini memndam rahsia di hati tak siapa yang tahu...Intan Azureen. Aisya Sofea. Buatmu kekasih. Keabadian Kasih.

~ dan Cinta Kasih Ruhi, adalah rahsia Ilahi, tak pernah diketahui umpama cinta kasih langit dan bumi. (ini novel aku...hehehe)

"UKHWAH yang dibina ANTARA KITA ini, biarlah seperti SEUTAS TASBIH. ADA AWAL tetapi TIADA PENGHUJUNGNYA. DICIPTA untuk MENGINGATI ALLAH. DIBAHAGI untuk CINTANYA. DIRATIB demi REDHA ALLAH...~tinta kasih sayang

~salam kasih sayang..
.....................................................
nota kasih:
mungkin aku terlewat membaca cerita mereka...hehehe tetapi sedikit sebanyak ia telah memberi banyak pengajaran, menerangkan jalan hidupku dan mengisi kekosongan hidup aku,....ya..secantik wajah dan namamu...sungguh suci hati budimu..kata-katamu menjadi penawar laraku..semoga penulis itu terus mendapat rahmat kasih sayang Allah dan bahagia yang Allah janjikan buat dirinya dan keluarga...amin. ~tulus kasih.


Monday, November 30, 2009

Pernah kau merasa


Pernahkah kau merasa bahagia,
umpama laut,..
tatkala tiada gelora,
tiada badai yang melanda,
airnya tenang bayu bertiup lembut,
indahnya pandangan mata,
itulah nikmat bahagianya..
walaupun segala khazanah di dalamnya
tidak pernah kita kisah..

Pernahkah kau merasa bahagia,
umpama bumi..
tatkala langit menangis
bumi seri hidup kembali
dengan limpahan kasih langit,
semua makhluk dalam rahmat kasih,
itulah nikmat bahagia dikecapi.
walaupun sebelumnya
bumi kering rintih menangis.

Pernahkah kau merasa bahagia,
tatkala temu titik silang kasih
anugerah Yang Maha Pengasih,
pernahkah kau tanya kenapa
itu semua sudah takdirNya
walau hanya sekejap
itulah nikmat bahagia kasih
tak terlukis telah tercatat,
dan telah tersurat.

~salam kasih syg.
............................
nota kasih:
Katakan rindu itu persis api-api membakari jiwaku sehingga hancur jiwaku dimamah rasa.. katakan cinta apinya marak membakar jiwa dan abu yang berterbangan ditiup badai bertebaran dipelusuk dunia .. ITULAH RINDU AKU...yang tak pernah berakhir..
~P'rindu

Sunday, November 29, 2009

Usah bersedih kasih...


Jangan bersedih,
sebab Allah senantiasa membela anda,
para malaikat selalu memintakan ampunan untuk anda,
orang-orang mukminin bersatu mendoakan diri anda setiap usai shalat,
Nabi Muhammad akan memberikan syafaat,
dan dalam Al Qur'an memberikan janji yang baik.
Namun di atas segalanya,ada kasih sayang Allah Yang Maha Pengasih.

Jangan bersedih,
sesungguhnya satu kebaikan itu
akan dibalas dengan sepuluh kali gandahingga tujuh ratus kali ganda.
Bahkan dengan gandaan yang tidak terhingga.
Sedangkan kejahatan itu hanya akan dibalas dengan kejahatan yang serupa,
kecuali jika Allah memberikan ampunan.
Bukankah Allah memiliki demikian banyak kemurahan yang tidak ada bandingannya?

Jangan bersedih,
karena anda termasuk pemuka-pemuka tauhid,
pembawa agama yang hak dan ahli kiblat.
Dalam diri anda terdapat dasar cinta kepada Allah dan cinta kepada Rasululah.
Anda merasa menyesal saat melakukan dosa,
dan gembira saat melakukan kebaikan.
Anda memiliki kebaikan tapi tidak menyadarinya
.

Jangan bersedih,
sebab Anda selalu berada dalam kebaikan,
baik dalam keadaan sengsara maupun bahagia,
dalam keadaan berada atau tak punya apa,
dalam keadaan kaya maupun miskin,
dan dalam keadaan tertekan maupun lapang.
anda sentiasa dalam rahmat Allah yang maha penyayang,

Jangan bersedih,
Sebagaimana Rasulullah bersabda,
"Sungguh unik perkara orang mukmin itu! Semua perkaranya adalah baik.
Jika mendapat kebaikan ia bersyukur, maka itu menjadi sebuah kebaikan baginya.
Dan jika ditimpa musibah ia bersabar, maka itu juga menjadi sebuah kebaikan baginya. Dan ini hanya akan terjadi pada orang mukmin."
syukurlah keranan anda seorang mukmin yang bertakwa..

~salam kasih
045529112009

Renungkanlah...


Pernahkah kita merenung secara mendalam...
tentang keadaan penghuni syurga..yang tidak pernah sakit, yang tidak pernah bersedih hati,
yang tidak pernah mati, yang sentiasa muda dan yang pakaian mereka tidak pernah lusuh,

Pernahkah kita menghayati wahyu ilahi, tentang keadaan penghuni syurga itu, yang akan menempati istana-istana yang bahagian luarnya terlihat dari dalam. dan bahagian dalam terlihat dari luar.

Pernahkah kita mengingatkan diri kita, tentang kebenaran berita Allah yang mengatakan,
di syurga terdapat semua hal, yang tidak pernah terlihat oleh mata, yang tidak pernah terdengar oleh telinga dan yang tidak pernah terdetik oleh hati manusia..

Cuba renungkan khabar Ilahi, yang mengatakan sepohon di syurga tidak akan selesai dikelilingi oleh seorang pengembara kenderaan selama 100 tahun lebih. Panjang akar pohon mencapai 60 batu, sungai-sungainya mengalir dengan terurus, istana-istana berdiri indah dan megah, buah-buahan berayut rendah mudah dipetik, mata air terus mengalir, takhta-takhtanya demikian tinggi, gelas-gelasnya dan bantal-bantal sandarang tersusun rapi dan permaidani-permaidani terhampar luas...

Di syurga dapat dirasakan...kesenangan yang sempurna, kegembiraan yang agung semerbak bau harum, luhur sifatnya dan merupakan tempat mewujudkan harapan, Lalu di manakah aqal kita sampai tidak memikirkannya. mengapa kita tidak merenungkannya..

Apabila fikiran tercurah pada kebahagiaan akhirat.. sudah tentu segala musibah akan terasa ringan, air mata yang menitis dengan sendirinya akan kering membeku dan hati akan selalu bahagia..

Wahai orang yang dilanda kemiskinan, yang diliputi kesusahan yang diuji dengan pelbagai kesulitan, teruslah beramal dengan amalan soleh, semoga kalian ditempatkan dalam syurga yang disiapkan, agar kalian dapat berdekatan denganNya, Dzat yang maha suci..Allah Rabbul Izzati.

Wahai Allah...kurniakan kami kekayaan hati agar kami tidak akan terguris hati dan mengharapkan dunia dan segala isinya, agar kami sentiada bertakwa, dan beramal soleh dengan hanya mengharapkan rahmat kasih sayangMu semata-mata..sesungguhnya sungguh nikmat menyinta...dan beramal kerana Allah sahaja. Titipkanlah kesabaran dalam kami menunaikan ketaatan.....wahai Allah makbullah permintaan hamba..amin ya rabbal alamin..

amin ya rabbal alamin..

Saturday, November 28, 2009

Jangan bersedih wahai kasih...


Jangan bersedih...
Anggap saja dirimu tidak akan hidup kecuali sehari saja,
oleh itu mengapa kasih harus bersedih dan marah pada hari ini?
masa yang ada lebih baik diguna untuk persiapan diri untuk menemui Ilahi.
sesungguhnya itulah kasih rindu cinta kasih selama ini..

Jangan bersedih...!
Seorang ulama salaf mengatakan: "Wahai anak Adam, hidupmu itu tiga hari saja:
hari kelmarin yang telah berlalu, hari esok yang belum datang,
dan hari ini yang mana anda harus bertakwa kepada Allah!"
mengapa perlu dibuangkan masa terhadap perkara lagha semua itu kelak akan ditanya..

Jangan bersedih...!
perbanyakkan mengingat Allah,
Semakin banyak ingat Allah fikiran semakin terbuka,
hati semakin tenteram jiwa semakin bahagia nurani semakin damai sentosa
berzikirlah kerana zikir adalah syurga Allah di bumi..

Jangan bersedih...!
Kesedihan itu hanya akan memadamkan api motivasi,
membunuh ruh semangat dan membekukan jiwa,
kesedihan itu ibarat penyakit demam yang membuat badan lemas dan tak berdaya.
bangunlah senyumlah kerana senyuman adalah ubat kecemasan dan penglipur kesedihan.

Ingatlah...
Apabila ketakutan meliputi, kesedihan menghimpit kerisauan mencekik,
bersegeralah mendirikan solat hamparkanlah kening di tempat sujud raihlah keredhaan Allah,
InsyaAllah anda akan selamat dari himpitan kerana tangisan akan membakar kelopak mata,
kesedihan akan menghancurkan urat saraf kita...

.........................
nota kasih:
Setiap kali raga menikmati kemewahan, ruh sebenarnya merasa
tertekan. Dan, dalam situasi yang serba kekurangan itu sebenarnya tersimpan
keselamatan. Bersikap zuhud terhadap di dunia misalnya, ternyata
merupakan kesenangan yang hanya akan diberikan Allah kepada hamba-hamba
yang disukai-Nya.

Kisah Cinta Seorang Suami

Kisah Cinta Seorang Suami

Artikel cinta ini berdasarkan kisah yang benar.
Dilihat dari usia beliau sudah tidak muda lagi, usia yang sudah senja bahkan sudah mendekati malam. Masa Pak Suyatno, 58 tahun ke sehariannya diisi dengan merawat isterinya yang sakit. isterinya juga sudah tua. Mereka berkahwin sudah lebih 32 tahun.

Mereka dikurniakan 4 orang anak .......di sinilah awal cubaan menerpa, setelah isterinya melahirkan anak ke empat ..........
tiba-tiba kakinya lumpuh dan tidak boleh digerakkan. Hal itu terjadi selama dua tahun.

Menginjak tahun ke tiga seluruh tubuhnya menjadi lemah bahkan terasa tidak bertulang lidahnyapun sudah tidak mampu digerakkan lagi.

Setiap hari Pak Suyatno memandikan, membersihkan kotoran, menyuapkan, dan mengangkat isterinya ke atas tempat tidur.
Sebelum berangkat ke tempat kerja dia meletakkan isterinya di hadapan TV supaya isterinya tidak berasa kesunyian.

Walau isterinya tidak dapat bercakap, tapi dia selalu melihat isterinya tersenyum, dan Pak Suyatno masih berasa beruntung kerana tempat kerjanya tidak begitu jauh dari rumahnya, sehingga siang hari dia boleh pulang ke rumah untuk menyuapi isterinya makan. Petangnya dia pulang memandikan isterinya, mengganti pakaian, dan selepas maghrib dia temankan isterinya menonton tv sambil bercerita apa sahaja yang dia alami seharian.

Walaupun isterinya hanya mampu memandang (tidak mampu memberikan respons ), Pak Suyatno sudah cukup senang bahkan dia selalu menggoda dan bergurau dengan isterinya setiap kali menjelang tidur.

Rutin ini dilakukan Pak Suyatno lebih kurang 25 tahun. Dengan sabar dia merawat isterinya bahkan sambil membesarkan ke empat buah hati mereka, sekarang anak-anak mereka sudah dewasa tinggal si bungsu yang masih kuliah.

Pada suatu hari ke empat anak Suyatno berkumpul di rumah orang tua mereka sambil menjenguk ibunya. Kerana setelah menikah mereka tinggal dengan keluarga masing-masing.

Dan Pak Suyatno tetap merawat ibu kepada anak-anaknya, dan yang dia inginkan hanya satu: semua anaknya berjaya.

Dengan kalimat yang cukup hati-hati anak yang sulung berkata : "Pak kami ingin sekali merawat ibu ... Semenjak kami kecil kami melihat bapak merawat ibu dan tidak ada sedikit pun keluhan keluar dari bibir bapak, bahkan bapak tidak izinkan kami menjaga ibu."

Dengan air mata berlinang anak itu melanjutkan kata-katanya .........

"Sudah yang kali keempat kami mengizinkan bapak menikah lagi, kami rasa ibupun akan mengizinkannya. Bila papak akan menikmati masa tua bapak dengan berkorban seperti ini .....
kami sudah tidak sampai hati melihat bapak begini... kami berjanji akan merawat ibu dengan sebaik-baiknya secara bergantian," ujar anaknya yang sulung merayu.

Pak Suyatno menjawab hal yang sama sekali tidak didugaoleh anak-anaknya.

"Anak-anakku. .... jikalau hidup di dunia ini hanya untuk nafsu.... mungkin bapak akan berkahwin lagi.... tapi ketahuilah dengan adanya ibu kalian di sampingku... . itu sudah lebih dari cukup. Dia telah melahirkan kalian...."
Sejenak kerongkongannya tersekat..." Kalian yang selalu kurindukan hadir di dunia ini dengan penuh cinta
yang tidak dapat dinilai dengan apapun.Cuba kalian tanya ibumu apakah dia menginginkan keadaannya seperti Ini ?

Kalian menginginkan bapak bahagia .... Apakah batin bapak dapat bahagia meninggalkan ibumu dalam keadaannya seperti sekarang ?

Kalian menginginkan bapak yang masih diberi Allah kesihatan yang baik dirawat oleh orang lain .......bagaimana dengan ibumu yg masih sakit ?

Sejenak meledaklah tangis anak-anak pak Suyatno...Merekapun melihat butiran-butiran kecil jatuh di pelupuk mata ibunya... Dengan pilu ditatapnya mata suami yang sangat dicintainya itu...

Sampailah akhirnya Pak Suyatno diundang oleh salah satu stesen TV swasta untuk menjadi panel jemputan acara Bimbingan Rohani Selepas subuh dan juru acara pun mengajukan pertanyaan kepada pak suyatno...

Kenapa bapak mampu bertahan selama 25 tahun merawat Isteri yang sudah tidak mampu berbuat apa-apa?

Ketika itu pak Suyatno pun menangis.... tamu yang hadir di studio yang kebanyakan kaum ibu pun tidak mampu menahan haru...

Disitulah Pak Suyatno bercerita... Jika manusia didunia ini mengagungkan sebuah cinta tapi dia tidak mencintai kerana Allah maka semuanya akan luntur...

Saya memilih isteri saya menjadi pendamping hidup saya .......Sewaktu dia sihat diapun dengan sabar merawat saya... Mencintai saya dengan sepenuh hati zahir dan batinnya bukan dengan mata kepala semata-mata. .. dan dia memberi saya 4 orang anak yang lucu dan baik-baik...

Sekarang dia sakit berkorban untuk saya kerana Allah... Dan itu merupakan ujian bagi saya.

Sihat pun belum tentu saya mencari penggantinya. .. apalagi dia sakit ... Setiap malam saya bersujud dan menangis dan saya mengadu kepada Allah di atas sajadah supaya meringankan penderitaan isteri saya.

Dan saya yakin hanya kepada Allah tempat saya mengadukan rahsia dan segala kesukaran saya...kerana DIA maha Mendengar... .

Adakah anda sanggup berkorban sebegini demi cinta?

..............
Sumber: email sahabat SIM

Wednesday, November 25, 2009

Salam cinta

Dulu…
cinta datang...
belum ku kenali sayang.
kau ku miliki tanpa kukenali ujian.
kau menetap selayaknya,
aku terimamu sebagai anugerah Allah,
Yang maha penyayang
aku redha ketentuan Allah,
kaulah yang ku sayang
dari dahulu hingga sekarang..

Kini…
cinta datang...
secara kebetulan,
kau ku kenali dan timbul sayang,
kau menetap dalam hati seadanya,
aku terima sebagai anugerah terindah
Yang maha pengasih,
aku redha dan pasrah,
kaulah yang ku sayang,
dari dahulu hingga sekarang.

Esuk..
andai cintamu ada...
aku riang dan bahagia
tanpa aku memaksamu menetap lama,
kau sudi aku lebih2 lagi suka,
aku terima ia atas ketentuan Allah,
syukurku Alhamdulillah,
aku pasrah segala ujianNya
agar aku lebih betakwa..
menuju redha Allah.


~kasihsyg
040925112009
..................
nota kasih:
mengapa aku selalu menangis...mengapa aku selalu bersedih. kesedihan dan airmata telah menjadi setia, sebati dalam jiwa. Boleh jadi, baik jua aku menangis kerana pabila aku menangis terasa diri ini tak punya apa2, tak berkuasa, tak mampu mengadakan segala hajatnya. Semua kekuasaan, kekuatan, penyembuhan hanya milik Allah Tuhan seru sekalian alam. Kita perlu kembali kepada Allah menadah tangan, merintih kasih sayangNya, merayu bersungguh-sungguh agar ketenangan dikembalikan semula, agar kasih yang hilang ditemukan, agar timbul perasaan kasih sayang yang telah tenggelam. Lagi pulak aku perlu banyak bersyukur redha dengan apa yang ada pasrah pada segalanya. Semoga Allah mengampunkan kita dan menetapkan keimanan dan mengembalikan ketenangan untuk menetap di hati kita selamanya. amin.

tatkala cinta singgah


Tatkala...
cinta datang,
Kupersilakan ia duduk dengan tenang,
Ku sapamu sayang..
alamku jadi ceria dan terang,
syukur kasih kepada Tuhan.

Tatkala…
cinta bertasbih panjang.
hanya kesempurnaanmu di pandangan,
tiada lagi ragu dan bimbang,
sesungguhnya cinta anugerah Tuhan,
tetap ku kenang.

Tatkala…
cintaku menghilang,
terasa duniaku bergoncang,
ujian demi ujian meluru menikam,
kuatlah hati kuatlah sayang.
ini pilihan Tuhan.

~salam kasih syg

Monday, November 23, 2009

Bahagia kasih

Salam sayang...
kasih merenung jauh,
langit yang tidak bertiang.
bumi yang sayup pandangan.
pertemuan cinta kasih langit dan bumi,
di satu garisan putih.
fitrah dan anugerah Ilahi.

Salam kasih...
sesekali kemarau kasih menghimpit
sekejap redup sekejap membakar diri,
sesekali langit mencurah titisan jernih ,
menghidupkan semula bumi,
kisah cinta ini telah tertulis.
dua jiwa terpisah kasih.

Salam sayang...
kini kasih telah memahami,
terkadang langit jua menangis,
sentiasa sudi langit memayungi bumi,
itu sudah cukup dan memadai
itulah rahmat kasih Ilahi.
semoga kita mensyukuri.

~kasihsayang
033522112009

Monday, November 16, 2009

Bayu sampaikan rinduku...

Hati…
tabah dirimu… jangan menangis lagi… dia tidak mungkin kan kembali!

Jiwa…
rungkaikan semalam… jika rantainya mengunci langkah… kamu mesti tabah!

Pada yang berhak…
ampun segala khilaf… sehabis daya ku kan bertahan…

Melankoli…
tiada kan pernah menjadi sempurna bila mana ketidaksempurnaan tiada diperhalusi!

Maaf …
pada ketidaksempurnaan dalam hati… bilamana pecahan kaca melukakan.. sungguh hati itu merah kerna darah; bukan?!

~kasihsyg
...................
Sejenak kasih termenung...kasih mencari-cari hikmah daripada semua yang terjadi, kasih perlu tabah, kasih perlu jernih hati, kasih perlu redha....Allah tidak memberi segala hajat hati, kerana Allah tahu itulah yang terbaik, Allah tidak menghilangkan sedih kerana segala kesedihan itu baik untuk kasih...dengan kesedihan kasih ingat Allah lebih, kasih sering merintih, kasih menangis. Kesedihan juga akan menghilang dosa-dosa seseorang, lebih baik ujian kasih dalam kesedihan kerana ia mendekatkan diri kepada Tuhan daripada ujian Allah dalam kegembiraan sehingga lupa pada Tuhan dan sesat jalan..Nauzulbillah. Kasih sekarang sudah mengerti mengapa kasih sentiasa bersedih, kasih melihatnya di sudut positif dan semoga kelak tenang hati..salam kasih syang..kasih tetap sayang walau dalam mana keadaan..
amin.

Sayang...
“saat rindu menyentuh jiwamu, ingatlah ada hati sedang mengingatimu” - Ungumisteri

Saturday, November 14, 2009

Bisikkan kasih

Wahai Allah,
aku bermohon ya Allah kurniakan aku kekayaan hati,
agar aku redha dan bersabar menempuh segala cubaanMu, agar aku merasa nikmat mengharungi segala dugaan, sesungguhnya Engkau memilih aku untuk menjalani hidup yang begini, kurniakan aku redha hati, di samping menunggu hikmah yang kelak Kau akan bentangkan kepadaku. Di sana nanti aku akan tersenyum dan berbahagia kerana kesabaran dan keredhaanku hari ini...

Wahai Allah,
Padamkan panasnya keburukan pada setiap hal di mataku, dengan dinginnya kebaikan yang ada padanya itu agar aku selamat, adil dan lebih bijaksana kerana setiap luka yang Kau selitkan pasti ada harganya di sisiMu...

Aku sedar ya Allah,
Engkau menghendaki dunia ini sebagai tempat bertemunya dua hati yang saling berlawanan. Dua jenis yang saling bertolak belakang, dua kubu yang saling bertentangan, dua pendapat yang sering bertentangan, yang baik dan buruk, kebaikan dan kerosakan, kebahagiaan dan kesedihan, dan seterusnya. Engkau mengumpul semua yang baik, kebagusan, dan kebahagiaan itu di syurga. Adapun segala yang buruk, kerosakan, kesedihan Engkau kumpulkan di neraka.

Wahai Allah,
Titipkan dalam hatiku ini redha untuk menjalani hidup ini dengan kenyataan yang ada janganlah aku hidup dalam khayalan dan jangan hatiku menerawang ke alam fantasi atau mimpi. Kuatkan hatiku untuk menghadapi kehidupan ini dengan apa adanya. kawallah jiwaku untuk dapat menerima dan menghadapinya. Ya...tidak mungkin semua teman tulus kepadaku, tidak mungkin semua perkara sempurna di mataku... setiap yang baharu adalah lemah, akan rosak, dan akan hilang pabila tiba masanya. Nyawaku jua akan dicabut pabila sampai masanya...titipkan syukur dalam hatiku sentiasa sementara ruh menjadi kekasih jasad , sementara ruh belum bercerai dengan jasadnya perbanyakkan amal kebaikan di dunia semoga aku beruntung di sana....

Oleh itu apabila aku sudi merapatkan barisan, menyatukan langkah, saling memaafkan dan berdamai kembali, mengambil hal-hal yang mudah dilakukan, meninggalkan hal-hal yang menyulitkan, menutup mata dari beberapa hal untuk saat-saat tertentu, meluruskan langkah dan mengesampingkan perkara-perkara yang mengganggu. InsyaAllah semoga tenteram dan dan tenang akan kembali ke dalam hatiku dengan menjemput khusyuk dan bahagia berpanjangan dan nikmat berkasih sayang...sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang layak di sembah Tuhan yang maha pemurah..amin.

~salam kasihsyg
14102009
........................
nota kasih:
suatu hari sebelum fajar menyinsing, senyum subuh menanti ku di muka pintu...sayang sambutlah jiwa dengan tenang untuk mengabdikan jiwa raga kepada Allah tuhan seru sekalian alam..

Doa Kasih syg

Alhamdulillah hirabbil alamin,
wassola tu wasala mu'ala asyrafil ambiaya' i wal mursalin wa'ala a lihi wasah bihi aj ma in.

Wahai Allah,
di pagi yang syahdu ini, aku menadah tangan bermohon bersama air mata kasihku yang tak pernah henti mengalir, Engkau berilah aku petunjuk dan hidayahMu, agar aku nampak jalan lurus, jalan-jalan kebahagiaanMu. Suluhi dan pimpinlah aku menuju keimanan, kebahagiaan, kecintaan, ketenangan dan rahmatMu.

Wahai Allah,
Engkau yang mencipta rasa-rasa yang ada di dalam jiwa. Rasa kasih yang bermaharajalela, rasa cinta yang unik dan rasa sayang yang menggila. Rasa-rasa ini tak pernah lekang dari jiwa manusia, cuma kadangkala rasa itu terpimpin dan cantik menghiasi akhlak insan soleh dan solehah atau dikuasai syaitan maka jadilah ia bersifat kebinatangan yang merosakkan.

Wahai Allah,
Engkau telah memberikan rasa kasih sayang dan cinta itu kepadaku, maka aku mohon kepadaMu, Engkau peliharalah aku daripada mengoyak agamaMu, Janganlah aku mengkut perasaan membelakangkan akal yang Kau kurniakan.. Limpahi aku kekayaan hati agar aku tidak memandang dunia dan segala isinya, agar aku tidak bersedih lagi, agar aku tidak menangis lagi pada hal-hal yang tidak mendatangkan manfaat, janganlah aku kecewa kerana dunia dan isinya yang telah Engkau ciptakan yang sekadar gurauan dan sementara. Berikan aku kekuatan jiwa, ketulusan hati, kecantikan akhlak, keimanan yang tinggi, agar aku dapat menempuh musabah dunia dengan sabar dan redha. Sejahterakanlah penglihatan dan pendengaranku dan kekuatanku selama hidupku untuk beribadat kepadaMu.

Wahai Allah,
Tuhanku dan Tuhan kamu, Tuhan seluruh alam ini, Tuhan segala makhluk. Lapangkanla hatiku, janganlah disempitkan pada hal-hal lagha yang merugikan. Kurniakan aku kejernihan akal agar aku dapat menghadapi segala mehnah dunia dengan bijaksana.. Jangan aku prasangka kepada mahklukMu yang baik yang mana prasangka itu adalah bisikan syaitan yang ingin menyesatkan Jangan aku membenci hamba-hambaMu yang soleh dan solehah sesungguhnya mereka adalah saudaraku dalam agama. Engkau pimpinlah aku ke jalanMu jalan orang-orang yang Kau berikan nikmat bukan jalan kemurkaan dan bukan pula jalan kesesatan. Sesungguhnya padaMu aku sembah padaMu aku memohon pertolongan.

Wahai Allah,
Tetaplah aku berbaik-baik sesama manusia jangan ada dalam hatiku walau sebesar zarahpun sifat cemburu yang jahat merosakkan manusai yang membusung dan mematikan hatiku. Kurniakan aku sifat-sifat mahmudah yang menghidupkan hati dan menyejukkan hatiku sentiasa. Sesungguhnya segala nikmat, segala kekayaan, segala kebaikan, segala kecantikan, segala kemuliaan, segala ketinggian , segala kekuasaan, segala keharmonian dan segala kasih sayang itu adalah milikMu. Khabulkan permintaanku sepertimana Kau khabulkan permintaan hamba-hambaMu yang soleh...

Selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w para kerabat baginda, para sahabat baginda dan kaum muslimin dan muslimat seluruhnya.

amin ya rabbal alamin.

~kasihsyg.

Friday, November 13, 2009

Doa kasih di pagi Jumaat

Salam tadi ustaz kat surau bagi doa..aku mengamati doa itu...rupanya maksud doa itu bersamaan dengan doa dalam doa khatam Al Quran...Ya..bagus sangat maksudnya..Ustaz kata doa ini sangat baik untuk di amalkan. Ustaz baca satu ayat kemudian dia menghuraikan maksud yang terkandung dalam ayat itu jadi lebih jelaslah maksudnya..sekarang aku lebih faham maknanya...ini lah doa itu...juga buat peringatan diriku yang lupa.

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam kepada Rasulullah, kaum kerabat dan sahabat-sahabat baginda..seluruhnya.

Ya Allah,
jadikanlah sebaik-baik umur kami pada penghabisannya dan
sebaik-baik amal kami adalah penutupnya dan
sebaik-baik hari bagi kami ialah hari berjumpa denganMu.

Ya Allah,
kami memohon ketinggian syurgaMu,
keharusan mendapat rahmatMu dan keteguhan pengampunanMu,
keselamatan dari segala dosa, kejayaan dari semua kebajikan,
keuntungan syurga dan keselamatan dari neraka.

Ya Allah,
perbaikilah akhir hayat kami dalam segala perkara.
selamatkan kami dari kenistaan hidup di dunia dan siksaan di akhirat.

Ya Allah,
Anugerahkanlah kepada kami ketakutan kepadaMu
yang dapat menghindarkan kami dari berbuat maksiat kepadaMu,
ketaatan yang dapat menyampaikan kami kepada syurgaMu,
keyakinan yang dapat memperkecilkan musibah dunia yang menimpa kami,
berikanlah kenikmatan kepada kami dengan pendengaran, penglihatan dan
kekuatan kami selama hidup kami, jadikanlah ia sebagai peninggalan kami,
jadikanlah pembalasan kami kepada orang yang menzalimi kami.
tolonglah kami menghadapi orang yang memusuhi kami.
janganlah Engkau jadikan dunia sebagai kehendak kami yang paling besar dan
pengetahuan paling akhir bagi kami,
janganlah Engkau beri kekuasaan atas kami kepada orang yang tidak mengasihi kami.

Ya Allah,
janganlah Engkau tinggalkan dosa-dosa pada kami
melainkan Engkau telah mengampuninya,
janganlah Engkau tinggalkan kesusahan kepada kami
melainkan Engkau telah mengembirakannya.
janganlah Engkau tinggalkan hutang-hutang kepada kami
melainkan Engkau telah menunaikannya dan
janganlah Engkau tinggalkan sesuatu keperluan dunia dan akhirat pada kami
melainkan Engkau telah menunaikannya.

amin..


~ wasalam.
.....................
Ustaz juga kata, kalau dalam perhimpunan permulaannya tanpa mereka menyebut nama Allah, nama Rasulullah, nama sahabat2 Nabi maka perhimpunan itu adalah sia-sia dan mereka akan menyesal di hari akhirat kelak. Oleh itu jika pertemuan antara dua orang, atau perhimpunan haruslah dimulakan dengan salam, bismillah, puja puji kepada Allah, kepada Rasulullah, kepada kaum kerabat dan para sahabat rasulullah, dlln..agar pertemuan atau perhimpunan itu kelak akan mendapat keuntungan dan akan menjadi saksi si akhirat kelak.
Oleh itu semoga kita beringat-ingat untuk membuat amal2 yang menguntungkan kita di akhirat kelak..amin.

Doa pagi ptg

Assalamualaikum..
Salam pagi:

Artinya :
Kami telah mendapatkan Shubuh dan jadilah segala kekuasaan kepunyaan Allah, demikian juga kebesaran dan keagungan, penciptaan makhluk, segala urusan, malam dan siang dan segala yang terjadi pada keduanya, semuanya kepunyaan Allah Ta'ala. Ya Allah, jadikanlah permulaan hari ini suatu kebaikan dan pertengahannya suatu kemenangan dan penghabisannya suatu kejayaan, wahai Tuhan yang paling Penyayang dari segala penyayang.

Salam petang:

Artinya :
Kami telah mendapatkan petang, dan jadilah kekuasaan dan segala puji kepunyaan Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya. Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu kebaikan malam ini dan kebaikan yang terdapat padanya dan aku berlindung dengan-Mu dari kejahatannya dan kejahatan yang terdapat padanya. Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari malas, tua bangka, dan dari keburukan lanjut umur dan gangguan dunia dan azab kubur. (HR. Muslim)

~kasih syg

Wednesday, November 11, 2009

Doa kasih

Wahai Allah...
Engkau maha mengetahui hati ku ini...
Apakah jenis hatiku ini ya Allah, penuh dengan kesedihannya, penuh dengan kesayuannya. Mengapa mataku ini cuma mahu mengeluarkan airmata kasihnya. Mengapa kolam mataku ini penuh dengan airmatanya dan mahu sahaja ia melimpah...

Wahai Allah,
Engkau tunjukkanlah aku hikmah di sebalik semua kesedihan dan kesayuan ini..Engkau bukakanlah hikmah yang tersembunyi di sebalik pertemuan, perpisahan, kesedihan dan kesayuan yang tak terperi ini, agar aku redha, tabah, sabar menerima anugerah ketentuanMu yang cantik ini..

Wahai Allah,
kurniakan aku kesabaran, ketabahan, ketulusan, kekayaan hati, ketakwaan dan keredhaan... aku ingin menyintaiMu ya Allah, aku ingin memiliki cintaMu ya Allah, aku mengadu padaMu ya Allah, dengarkanlah bisikanku, pandanglah aku yang merayuMu ya Allah, aku mohon tenteramkanlah hatiku ini, hentikanlah gelora hati ini, hentikan airmata kasih, buangkanlah sifat cemburu dan iri hati yang membisik-bisik, jangan aku prasangka buruk yang menyusahkan hati ini. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang aku sembah, Tuhan yang maha mengetahui bisik hati, dan maha berkuasa menenangkan hati.

~amin.


~kasihsyg
11102009

Sayang kamu


Pernah dulu,
aku dengar namamu...
tetapi ketika itu,
aku tidak tahu,
makna dan maksud.

Suatu hari,
aku melihat kamu,
terdetik di hatiku,
hebatnya kamu,
sempurna ciptaanmu.

Lalu aku...
jatuh cinta padamu,
aku menyelidiki tentang kamu,
aku berdoa suatu hari,
aku kan memiliki kamu.

Sayang...
harapan tak kesampaian,
tingginya nilai kamu
aku jadi tak mampu,
tapi niatku tetap utuh.

Sayang.
kerana kasih sayang,
kerana rahmat kasih Tuhan,
sekarang aku punya kamu,
bersama kamu aku syukur.

Wahai Allah,
sejahteralah kami,
dalam iman yang tinggi,
agar panjang nikmatMu,
dan mudah urusanku.

~amin.
..........................
nota kasih:
kadang kita berhajat...kita berminat, kita berdoa...Allah ingat...kita tak sedar, Allah memberi.... kita tidak mengetahui, Allah mengakhabulkan doa ...kita kadang tidak menyedari. Itu menunjukkan Allah selalu memerhati dan memperduli....Wahai Allah, Engkaulah Tuhan yang disembah. Engkaulah yang mencipta dan menjaga langit dan bumi tanpa rasa susah. Engkau juga memberi rezeki kepada kami hambaMu yang lemah. Kekalkan nikmatMu kepada kami untuk kami beribadat dan membuat kebaikan di muka bumi...tetapkanlah kami sentiada bersyukur atas pemberianMu ini...amin

Tuesday, November 10, 2009

Salam cinta

Salam cinta...
cinta awak terlalu suci,
aku tidak layak menghampiri,

Salam cinta...
cinta awak terlalu bererti,
aku tidak layak memiliki.

Salam cinta...
cinta awak terlalu tinggi,
aku tak mungkin menggapai.

Salam cinta...
cinta awak sering tersembunyi,
aku tidak dapat mencari.

Salam cinta...
cinta awak terlalu sakit,
kuatkah kasih bertahan lagi.

~salam kasihsyg.
09102009
.............................
nota kasih
Salam cinta kasih sayang...sungguh perjalanan hidup ini telah tersurat, mauku kah perjalanan hidupku begini? Maukukah bertemu titip persilangan kebetulan masa dan waktu suatu ketika dulu yang bermulanya cinta itu. Sungguh kalau aku dibenarkan memilih sudah pasti aku tidak akan masuk ke jalan ini...tetapi aku jua tidak tahu dan tidak berdaya. Inilah takdir aku menanti dan merindui selamanya.

Inilah jalanku sekarang dan aku akan teruskan perjalanan meredah duri2 tajam mnyucuk2 jiwa. Aku akan menghabiskan sisa-sisa kehidupanku di sini. Aku bawa bersama bebayang cinta kamu yang kelabu dalam lipatan memori kasihku.. Mengapa ya ...airmata kasih ini sentiasa sudi mengalir saban waktu. Mengapa aku berduka lagi...ya duka juga fitrah...selepas duka akan datang bahagia ...itu janji Allah.

Wahai Allah berikan aku kekayaan hati agar aku kuat dan tabah menempuh ujianMu yang sedikit ini. Jangan aku merasa kehilangan kerana rahmat kasih sayangMu tidak pernah berkurang. amin..

Salam cinta

Salam..
jika hati sempit,
perkara kecil jadi sulit,

Sayang...
jika hati lapang,
perkara susah jadi senang,

Kasih...
jika hati tenang,
yang luar biasa jadi biasa..

Sayang...
tika hati gelora,
kasih berserah pada Allah.

Sayang,
kerana iman yang ada,

kasih memilih redha.


~kasihsyg
09102009
.......................
nota kasih:
...kerana tapak iman itulah...menemukan cinta itu yang selama ini telah hilang...Namun cinta itu terlalu jauh...tidak dapat digapai. Aku hanya memandang...dan memandang saat bayu menerbangkan....wahai Allah jika cinta itu bukan milikku usah aku menangis lagi, kurniakan redha hati ini, jangan biarkan aku kecewa lagi, gantikanlah aku dengan cintaMu, cinta orang yang menyintaiMu, cinta sejati lagi hakiki yang terbaik dan terindah di mata dan hati...salam kasih sayang abadi di hati. amin.

Kekayaan hati


Bahgialah yang miliki kekayaan hati budi,
Kerna Allah bersamamu wahai para muttaqin,
Bahgialah yang miliki kekayaan hati budi,
Kerna Allah bersamamu wahai para mukhlisin.

Miliki hati pemurah,
Yang mampu menahan marah,
Memberi maaf dengan mudahnya mudahnya,
Miliki hati pengasih,
Walau diri kan tersisih,
Memberi kasih tanpa memilih memilih.

(Chorus)
Hati itu bagai ladang,
Tempat bercucuk tanam,
Hati itu bagai kolam,
Tenang nyamannya......

Ulang Rangkap 1,2&Chorus

Cari kekayaannya,
Dalam uzlah yang lama,
Di malam yang sempurna,
Bermunajat pada-Nya
(Ulang)

Ulang Chorus,1&2

Pengabdian yang hakiki,
Lewat zikir amali,
Dibasahi disirami,
Dengan Rahmat Ilahi.

~kasihsyg
..................
nota kasih:
Wahai Allah berikan aku kekayaan hati agar aku tidak memandang dunia serta mengejar cinta dunia. Usah aku dalam kesedihan lagi..cukuplah Allah memerhati dan memperduli. amin

Monday, November 9, 2009

Salam sayang

salam...
semoga sejahtera sayang..
kasih ucapkan..

salam..
semoga ceria-ceria sayang,
kasih bisikkan.

salam...
semoga sayang tenang,
kasih doakan.

~kasihsyg
08102009
.............................
Nota kasih:
Sungguh dalam hidup ini kadang kita tidak menduga. Sesungguhnya Allah sentiasa memerhati kita...Allah sentiasa menyampaikan permintaan kita, Allah sangat pengasih lagi sangat penyayang...Allah tidak pernah tidur dan sentiasa berjaga untuk menyempurnakan segala hajat kita...tetapi kita ini pula lalai...lupa...padahal segala nikmat Allah kita nikmati tanpa bayaran malah berganda...

Sungguh kita ini tidak punya apa...semuanya kita meminjam daripada Allah... terkadang kita juga lupa semua itu bukan milik kita...bila-bila masa sahaja milik kita boleh diambil Allah. Syukurlah pada Allah kerana telah menyempurnakan permintaan hamba...syukur ya Allah..alhamdulillah...subhanallah, Allah huakbar..Allah maha besar dengan kepujian....kekalkan aku sentiasa beryukur tabah dan redha menempuh segala cubaan dan jadikan aku sentiasa menghargai nikmatMu ya Tuhan.... ~amin

Saturday, November 7, 2009

Musafir kasih

Musafir kasih,
kau datang tatkala aku hilang
aku datang tatkala kau meninggalkan,
kadang kita bertemu di titik persilangan,
tetapi kerana egomu
aku sama sekali tidak kau pandang.
aku pun diam dan diam..
kerana merawat luka-lukaku yang hitam.

Musafir kasih,
tidakkah kau merasa
getaran cinta yang ada di dalam jiwa,
tatkala dhuha aku berbisik,
hadirlah kasih sayang melimpah,
agar kita tenang jiwa,
agar perjalanan kita selamat,
menuju rahmat Allah.

~kasihsayang
07102009

Wednesday, November 4, 2009

Rasa ini datang lagi

salam sayang.
entah mengapa hari ni aku menangis lagi,kenapa ya...kenapa sebak itu datang lagi...apa yang aku sedihkan...?

Tatkala mata ini tidak boleh lena, aku bangun dan ku buka kembali helaian lalu.
aku tatap lirik lagu kamu, lalu airmataku mengalir lagi,
aku tak mahu dengar lagi lagu kamu kerana ia bisa membuatkan aku gila...
aku terus membaca coretan2 laluku....itupun airmata ini mahu mengalir juga...mengapa yang aku tulispun aku sedih, aku ni kenapa?..kenapa murah sangat airmata hamba.
entah aku tidak mengerti mengapa aku jadi begini...Mungkinkah aku merasa aku terhina, disisihkan tidak dipedulikannya, kerana tidak pernah dia menyatakan rasa cintanya. Adakah rasa cinta itu padanya??? Mungkinkah..? Namun bagaimanalah dia hendak menyatakan rasa cinta padahal di hatinya tiada rasa cinta itu..Aku ini hanya menyintai bebayangnya sahaja...bayang...ruh dan jasad bukan untuk aku...hehehe. Dia milik Allah, kalau Allah tak mengizin maka aku tidak boleh buat apa-apa...aku sungguh tak berdaya.

Aku sering bertanya-tanya, aku ini manusia, punya rasa. Namun tertanya-tanya aku pula tidakkah kamu jua punya rasa seumpama aku, yang terkadang nyilu hati kasih menangis merintih. Tidakkah ada secebis belasmu terhadapku, atau kau ingin menghulurkan sedikit kasih sayang yang lama ku dambakan..? Entahlah aku pun tidak mengerti..mengapakah aku harus menjalani nasib yang sebegini....

Dulu pernah aku baca...jika kesusahan, penderitaan, kesedihan datang, itu maknanya Allah sayang..Allah ingin memberi pahala kepada kita atas kesabaran dan ketakwaan kita. Masakan kita tidak hendak?. Jadi Allah ingin memberi pahala padaku.. masakan aku tidak mahu?

Pernah aku membaca email SIM, ya perbincangan mengenai "Cinta Tak Semestinya Bersama". Sungguh, bahagia tiap orang itu tidak sama, pelbagai cara dan pelbagai situasinya. Kalau aku, ada kamu itu di mata...itulah bahagia aku, walaupun kita tidak bersama. Ya...dapat melihat kamu ada dan tahu khabar baik kamu itu sudah memada. Aku tahu aku tidak dapat berbuat lebih kerana aku jua tidak berdaya...namun hanya Allah yang tahu hatiku...betapa aku menyayangi kamu...

Kadang terfikir aku, kerapkali Allah memberikan cinta kepada orang yang tidak kita suka, Allah mengambil cinta terhadap orang yang kita sayang. Lalu cinta itu terlalu jauh sukar untuk digapai. Kita sering menangis memanggil-manggil cinta itu, mengharapkan cinta itu... Namun tatkala aku mengejar-ngejar cinta manusia...sebenarnya aku tak pernah dapat tetapi di sana yang ku temui ialah kekuasaanNyA, kebesaranNya, keajaibanNya. Mungkin ini lebih baik padaku kerana ia lebih berhikmah. Jika Allah memberikan cinta manusia itu, kemungkinan aku lupa...dan habislah cerita kasihanda...hehehe. Sungguh Allah hanya mahu menguji kita....


Pernah aku baca juga...kalau Allah mengambil kekasih kita, tetapi kita redha, dan takwa kelak Allah gantikan kita dengan syurga.. Oleh itu sabarlah wahai kasih sayang...kerana cukuplah Allah memperduli kamu, cukuplah Allah maha memerhati dan maha mengasihi...semoga hati kasih tenang.

~salam kasihsyg
05102009
.......................

Wednesday, October 28, 2009

Kasih sayang itu

Kasih sayang itu,
bukanlah seperti hujan,
yang turun membasahi bumi,
air meresap ke dalam tanah
kemudian hilang,
sunyi dibaluti sepi.

Kasih sayang itu,
umpama matahari,
yang cahayanya menerangi alam,
menghidup dan menerangi bumi,
cahayanya tetap ada
walaupun malam tiba.

Kasih sayang itu,
tidak pernah berpisah,
walau dalam tido juga jaga,
umpama ruh dan jasadnya,
mekar hidup selamanya,
di dunia dan akhiratnya.

~salam kasih sayang.
28102009
...............................
nota kasih:
semoga Allah memberiku ketulusan hati, semoga Allah menjauhkan aku sifat cemburu, semoga Allah mengizinkan aku berbaik2 sesama manusia. Sesungguhnya manusia yang baik, manusia yang bijak akan melihat masalah besar itu sebagai kecil. Tetapi manusia yang bodoh adalah manusia yang menjadikan masalah kecil itu bertompok-tompok bukan menyelesaikannya... Semoga Allah melapangkan hati aku, kerana hati yang lapang akan melihat semua pemasalahan itu adalah kecil sahaja, sentiasa mengharapkan pertolongan Allah, tetapi jika hati sempit akan melihat semua masalah sebagai besar, dan menghadapi kesempitan dalam masalah yang kecil...
salam kasih sayang...semoga hati kita tenang..amin

Friday, October 23, 2009

Akhirlah sedu ini

Wahai mata..
usah menangis lagi..
usah mengalir air mata kasih,
simpanlah air matamu,
untuk perkara yang lebih perlu..

Wahai hati..
usah bersedih lagi,
usah membenci andai kamu tak dipeduli,

itulah nasibmu kasih,
jika melalui persimpangan ini..

Wahai Allah...
sabar itu sakit nyilu menghiris,
jika ini takdirku kasih kekasih,
kurniakan aku redha hati,
agar seduku kan berakhir.

~kasihsyg.
...............................
nota kasih:
Mungkin aku tahu kamu tidak tahu...aku hanya berbisik kepada Allah, legakanlah resah hatiku ini, hilangkanlah sedihku ini, usah aku menangis lagi, aku tahu mungkin kamu tidak tahu, aku hanya berbisik kepada Allah Tuhan ku dan Tuhan kamu, agar Allah menenangkan hati aku.

Wahai Allah, sungguh berat penanggunganku ini, aku meletakkan kasih kepada yang bukan tempat yang baik, lalu kasihku itu tidak di hargai, kasihku tidak dipandang lagi, silapkah aku menanam kasih, salahkah aku menumpahkan kasih, apakah kasihku ini dalam kemurkaanMu, apakah Engkau tidak meredhaiku? Seandainya semua itu benar, dan aku tidak tahu, Engkaulah Tuhanku yang maha tahu, padamkanlah rasa kasih itu dari lubuk hatiku, agar salju kasihku kembali kepada tempatnya dahulu, agar sejuk bara cintanya yang telah sekian lama menyala. Wahai Allah engkau maha tahu, engkau maha berkuasa. Usahlah ada hambaMu yang seumpama aku yang telah tesilap memilih persimpangan kasih nya....ampunilah aku wahai Allah, aku yang jahil lagi menzalimi diri, Engkaulah yang maha pengasih lagi maha mengurniakan permintaan....khabulkan permintaan hamba....amin

Madah p'rindu dari Bukit Perindu.


SALAM KASIH SAYANG...
"jangan marah kalau aku membuat sesuatu yang aku suka. Izinkan apa yang aku ambil dan aku paparkan di sini, kerana ia jua menenangkan jiwa lara.." ~ruhiabidin'09



"coretan di bawah sekadar penyeri blog, dan kesukaan hamba mengumpul kata-kata indah.." ~ruhiabidin'09

..................................



“… lihat… mentari senja yang sedang bersinar… suram… kegelapan malam kan tiba… awak.. saya tidak takutkan gelapnya malam.. unggas akan menyanyi… saya tak akan sunyi.. sungguh…” p'rindu



“… kenapa engkau masih memaksa diri… pada sunyi kenapa kau nafikan.. pada kepiluan mengapa engkau sembunyikan… kau… masih bertahan sehingga kini.. dan aku … hanya disini… hanya mampu memerhati dirimu… yang penuh kesunyian..” p'rindu



“… melihat engkau menanti sendirian dibawah pohonan rindu itu… membuat hati merasa sayu… ingin ku dekatimu dan memimpin kamu melangkah kehadapan…” p'rindu



“… masa tidak pernah menanti… tapi aku tetap dibawah pohonan ini menantikan dia kembali memimpin tangan ini… biarpun aku sedar dia tak mungkin kembali”p'rindu



“… tiada pernah aku terlupa pada perjanjian itu…”p'rindu



“… alangkah bahagianya diri… andai cintamu milikku…” p'rindu



“Terlihat bayang dicelahan pepohon… engkaukah itu yang sedang menanti cintamu?” p'rindu



“…diangin lalu kutitip rinduku … biarpun kita tiada mungkin kan bersatu…” p'rindu



“Maaf bilamana rindu yang menggila didalam hati ini seakan tidak tertahan… padaMU ku memohon redakanlah ia atas ehsanmu…”p'rindu



“…terdengar jelas di hati ini… satu tangisan kerinduan.. siapakah yang sedang merindui.. siapakah yang sedang meratap pilu lagu rindu… sungguh… seolah ia menyentuh hati ini…” Uwais Al Qarni



“dan orang-orang yang menahan amarahnya” surah Al Imran: 134

“dan apabila mereka marah mereka memberi ampun” surah Asy-Syura: 37



“Dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus” Surah Al-Hajj:54



“Dan dua orang yang saling mencinta kerana Allah, berkumpul KeranaNya dan berpisah keranaNya” Hadis Nabi



“kau harus berhenti… dari terus menyalahkan diri sendiri… kau harus bangkit… kau harus biarkan ia pergi…”



“… cuba nyatakan padaku.. sejauh mana kau mengenali diriku.. sejauh mana kau mengerti hidupku ini… dan jangan sesekali kau berbicara… andai kau tiada pernah berada dalam situasi itu… dan membuang sesuatu yang sebahagian dari hidupku? Ia umpama membunuh diri ini….” p'rindu



“… ajariku rahasia rindu itu… ajari aku bagaimanakah caranya tuk menyatakan rindu padamu…. sungguh rindu ini tiada terucap… tiada terungkap”



biarkan jasad ini melebur seperti cairnya salju musim bunga
biarkan angin meniup segalanya agar rindu kan kesampaian
agar kan berakhir sebuah pencarian agar bertemu kau pemilik kalbuku



katakan padaku telahkah sampai rindu itu
tika mentari sore terbenam tika gelap malam munculkan diri tika sunyi menyentuh rasa
katakan padaku telahkah rindu itu diketahui
telahkah rindu itu dimiliki kerna rindu yang terwujud dihati tiada tanda akan berakhir
kerna rinduku hanya untukMu rindu itu tak pernah berakhir..
ia ada dan sentiasa ada seumpama udara yang ku hela..


Sayang...mengapa rindu itu masih bertamu, mengapa rindu itu tidak pernah serik, mengapa rindu itu tidak pernah berakhir...~tintakasih.

Sayang...dalam diam aku berbisik,
wahai Allah...
andai baik bagiku, bagi keluargaku bagi agamaku..
Engkau buangkanlah rasa cinta yang bersarang di hatiku, rasa cinta yang menyala di hati ku terhadapnya.. agar aku tidak perit lagi, agar aku kembali kepada realiti hidupku yang lebih bermakna....~tintakasih.

sayang... aku lepaskan kamu untuk terbang... terbanglah ke awanan, ke mana saja mau mu, aku senang melihat kamu bahagia, aku ingin melihat kamu sihat dan selamat...

sayang... aku serahkan kamu pada PENCIPTA kamu, DIAlah Tuhan yang wajib disembah dan memohon pertolongan, Dialah yang berhak menjaga kamu, aku tak berdaya lagi,
Sungguh jika ALLAH yang menjaganya... aku tak pernah KEHILANGAN sebenarnya. Semoga kamu selamat dan tenang senantiasa,, sayang..kasihanda.. selamat tinggal selamanya...

usah fikirkan tentang aku, kerana jiwa ragaku telah ku serahkan pada TUHANku, Tuhan yang mencipta aku, ruh dan jasadku, Tuhan yang memegang hati dan membolak balikkan hatiku, Tuhan yang memberi hayat padaku dan mencabut nyawaku. ya Allah ya manan ya karim ya Allah....

Ya sayang... sesungguhnya kita... sedang membawa kematian,
kita sedang menuju kematian,
kita sedang menunggu kematian itu entah akan datang pagi atau petang. semoga kita bersedia menyambutnya dengan tenang. amin ya Allah.
salam kasih sayang daripada hamba.~tintakasih.



"


RINDU KASIH
“… sesekali kenangan datang menyapa… pada hari-hari yang telah berlalu… ada rindu disemilir lalu!” Perindu


“…dan aku harus belajar melepaskan semalam,
belajar memulakan kehidupan… bukankah diakhir ribut yang
mengganas pastikan wujud sinar membawa harapan?…”

Walaupun gelap malam tetapi aku percaya akan hadir siang,
mentari tetap menerangi.., atas RAHMAT KASIH ILAHI,
hidupan memulakan aktiviti dalam takdir Ilahi..

Pernahkah kita memikiri kita di sini pada satu tempoh dan kita semua akan kembali...persiapkanlah diri untuk
menghadapi MATI, kerana mati itu pasti, mati itu sakit,
mati itu seorang diri, mati itu sentiasa mengekori...dan mati itu
semakin hampir..!!!

About Me

My photo

" Dunia kasihsayang, dalam kasih2u, kasih4u, kasihanda,kasihdihati selamanya, kasihkuabadi"~ruhi

SALAM KASIH SAYANG

"UKHWAH yang dibina ANTARA KITA ini, biarlah seperti SEUTAS TASBIH. ADA AWAL tetapi TIADA PENGHUJUNGNYA. DICIPTA untuk MENGINGATI ALLAH. DIBAHAGI untuk CINTANYA. DIRATIB demi REDHA ALLAH..

KOLEKSI PERINDUBULAN