topbella

Monday, May 31, 2010

Takdir Kasihmu..

sunyi ...duniaku gelap tanpa kamu menyinari kasih..
hiba...hatiku sedih tanpa kamu mengutusi bicara,
redha...kasih pasrah pada ketentuan suratan takdir Allah Taala..
insyaAllah.


Salam kasih kepada kekasih.
moga bahagia dalam keheningan.
suram alam kebasahan.
bayu lesu tanpa mengelus.sunyi suram.
jika diam itu indah,
raihlah dalam dakapan...

Diam mu mengusung pilu.
tetapi siapalah kasih di matanya,...
diam itu juga bahagia mungkin,
diam itu juga sunyi pasti,
diam itu juga cahaya mencari di mana hilangnya diri.
diam itu indah andai sudi untuk mengerti.

Dimana diammu?
menyendiri atau mencari?
jika itu kata yang terbaik utk suatu kebaikan,
perlukah hati merelakan?
sedang alam terus merintih menanti
mengharap rahmat hujan kasih...

Tenanglah sayang...
walau aku sendiri dalam kedinginan
kebasahan dalam terik mentari.
berbahagialah....
walau duka sering menjemputku.
dalam takdir kasihmu.


~salam kasih sayang..
31052010
................................
nota kasih:
Ku bacakan puisikasih pada angin lalu...tanpa pernah meninggalkan bekas di mata dan di hatinya....tiada siapa yang mahu mendengar dan memperduli bicara hatiku sekian lama...Hanya aku yang malu sendiri, lalu aku pun berlalu bersama bayu yang terus menerus pergi tanpa pernah memandangku...sememangnya mungkin berhikmah begitu...Ya musim semi yang telah meninggalkan aku, memberi banyak pelajaran yang mengajar aku erti kehidupan....

Sedar tak?...kadang awak datang awak pergi..saya datang saya pergi, juga dengan izin Allah. Telah tertulis dalam perjalanan hidup saya ada awak untuk menyeri, Sementara dalam perjalanan hidup awak kenapa ada saya untuk menguji. Benarlah seperti kata-kata hambaAllah " Yang Tidak Bernama" itu, "CINTA SAYA SENTIASA ADA UNTUK AWAK, SEDANG CINTA AWAK TIDAK ADA UNTUK SAYA". Ya... tak apalah, saya terima ia sebagai sebagai ujian kerana ujian itu juga tanda seseorang hamba itu dikasih Allah. Dengan cara itu kita akan sentiasa dekat dan tenggelam dalam cinta kasihNya. Ya selagi rasa itu ada saya akan mencari awak. Umpama ruh dengan jasad. Ia akan sering mencari, berpisah sekejap dalam tidur atau mati. Lihat cinta ruh dan jasad, selamanya akan bersama, tetap mencari di mana-mana dan ada di mana-mana bukan?. Susah senang sama-sama, di dunia, di dalam kubur, di masyar, di sirat, di neraka atau di syurga. Ruh itu abadi tidak mati...kasihku jua abadi..selamanya merindui. Saya tak kisah awak menafikannya itu hak awak. Tapi saya akur dengan pemberian Allah. Kalau Allah memberi kita tak boleh menolak kerana ia takdir dan anugerah yang terindah.....Mesej ini simpan buat kenangan...~

Allah yang ku sembah, Allah yang satu..yang mengatur urusah hidup. Aku percaya dengan sesungguhnya Allah maha mendengar dan mengetahui bisikan hati..semoga suatu hari nanti Allah mempertemukan CINTA KASIH RUH DAN JASADNYA, dalam suasana yang solehah. Sesungguhnya Allah maha mengetahui betapa aku menyintai, dan mengasihi seperti keinginan awak untuk saling kasih mengasihi, dan saling cinta menyintai...hehehe... dan kalau Allah mengizinkan kita juga tidak dapat menolaknya....semoga kelak aku akan bersyukur pada Allah kerana kebesaran dan kasih sayangNya mengkhabulkan permintaan hamba yang sekian lama hamba bersabar dalam meminta....bahawa Allah telah mendengarnya....insyaAllah amin...ya rabb.

Friday, May 28, 2010

Doa perjalanan...


Bismillahirrahmanirrahim...

Ya Allah...
Engkaulah teman dalam perjalanan dan Engkau penjaga keselamatan kaum keluarga, harta benda, anak cucu dan sahabat handai.

Ya Allah peliharalah kami dan mereka dari keburukan dunia dan kerosakannya.

Ya Allah sesungguhnya kami bermohon kebaikan dan takwa dalam perjalanan ini dan juga amalan-amalan yang Kau redhai.

Ya Allah sesungguhnya kami berlindung denganMu daripada segala mara bahaya dalam perjalanan dan perkara-perkara yang mendukacitakan..

amin ya rabbal alamin.

~salam kasih sayang.
...........................
nota kasih
Doa ini aku jadikan alarm kat hpku pukul 7.oo pagi..Tiap kali... jam 7.00 pagi sewaktu aku nak keluar pergi kerja ia kan berbunyi mengingatkan di telinga dan menusuk ke hati kasih.. Detik itu juga, bermakna aku mengingatiMu ya Allah. Detik itu juga mendoakan kesejahteraan buat semua. semoga ia di kira sebagai amalan soleh dan akan bercahaya2 dalam peti kebajikanku yang akan ditulis oleh malaikat dan ia akan menungguku sewaktu perbicaraan di padang masyar kelak...amin ya Allah.

Duit riyal dan dollar..

Kasih sayang itu bukan nilaiannya pada duit...

Duit juga adalah jambatan untuk mencapai cinta kasih sayang..

belakang 500 riyal ~ gambar kaabah juga.
.
duit...di dunia...pahala di akhirat...

ni..duit riyal..baru nengoknya dari dekat ma..rajanya yang tersenyum manis...
.
~ni 20 dollar ~ hehehe..baru kenal dollar dari dekat..ma..Presidennya macam mencuka...

salam..
sepanjang umurku ini..aku tidak pernah tengok dolar Amerika...dan duit riyal Arab Saudi secara dekat...hehehe..Hai terkadang kalau kita tidak berkepentingan atau berkeperluan kita tidak akan mengambil berat mengenainya..Dalam kaunseling kata.. maksudnya; hal-hal itu berada di "minda bawah sedar" kita. Oleh itu bagus juga berdoa dengan doa khatam al quran yang panjang lebar tu...kerana di dalamnya ada doa agar Allah memberikan kita ilmu-ilmu yang belum diketahui lagi...(Ya Allah, Ingatkanlah apa yang kami lupa daripadanya, berikanlah ilmu yang belum kami ketahui mengenainya,)

Iya...bagi anda yang pernah tengok anggaplah ia sebagai ulangan tapi bagi mereka yang tak pernah lihat lagi..macam aku ni..anggaplah ia sebagai ilmu baru...hehehe..Tetapi terkadang kita tak boleh pandang rendah pada sesuatu yang kecil atau tak berguna umpama sampah, kerana walau ia adalah kecil atau sampah, semua itu ada hikmah dan fungsinya. Adanya ia berguna juga kerana fitrah kejadiannya. Lagi pula semua itu menunjukkan bahawa Allah itu sempurna dan amat berkuasa. Terkadang orang yang hebat, .orang berada juga membuatnya dan memerlukannya di satu sisi yang di sana menjadi rahsia Allah Taala...

Jadi ku simpan di sini..sebagai kenangan kasih sayang...hehehe..Semoga iakan menjadi memori indah buat diriku yang selalu lupa. Iya.. terkadang penting juga hal-hal begitu untuk mengingatkan aku tentang kebesaran dan kekuasaan Allah Taala...semoga kita sentiasa bersyukur..akan segala nikmat Allah Taala yang tak pernah putus2 kepada kita.....insyaAllah ...alhamdulillah hirabbil alamin...

Masjidil Haram...




Ya Allah...
Sesungguhnya Tanah Haram ini...negeri ini, ketenteraman yang ada di dalamnya dan hamba yang ada padanya semua kepunyaanmu. HambaMu ini telah datang menyahut panggilanMu, dari negeri yang jauh dengan membawa dosa yang banyak dan amalan-amalan yang buruk dan daku bermohon padamu Kau terima daku dengan limpahan kemaafanMu dan masukkan daku ke dalam kawasan syurgaMu...

Ya Allah...
Sesungguhnya, ini Tanah HaramMu, maka haramkanlah dagingku, darahku dan tulangku dari api neraka.

amin ya rabbal alamin.

~salam kasih sayang.
28052010

Wednesday, May 26, 2010

Kebaikan itu menghapuskan keburukan...



.....................

...sesungguhnya kebajikan akan menghapuskan keburukan...(Hud ayat: 114)

Bantulah orang yang sedang mengalami kesulitan,
Berilah kepada orang yang tidak pernah mahu memberi kepada anda,
Tolonglah orang yang dianiaya..
Berilah makan orang yang kelaparan,
Berilah minum orang yang kehausan,
Jenguklah orang yang sakit...,
Hantarlah jenazah!
Layanilah dengan baik orang yang menimpa musibah.
Tuntunlah orang yang buta,
Berilah petunjuk orang yang bingung,
Muliakanlah tetamu,
Bebuat baiklah kepada tetangga,
Hormatilah orang yang lebih tua dan sayangilah orang yang lebih muda.
Bahagikanlah makanan yang anda miliki kepada orang lain,
sedekahkanlah wang anda..
Berbicaralah dengan kata-kata yang baik,
Jagalah diri anda agar tidak sampai menyakiti orang lain,
sebab hal itu sedekah bagi anda.

Sesungguhnya kalimah ini indah
menggambarkan pekerti-pekerti yang mulia..
termasuklah hal yang mendatangkan kebahagiaan dan melapangkan dada,
mengusir kesusahan, kesedihan, kekuatiran dan kedukaan...

Betapa indahnya akhlak yang baik itu,
sekiranya ia seorang lelaki,
tentulah ia merupakan seorang yang gagah,
harum terkenal dengan kebaikannya dan cerah wajahnya.

...Sesungguhnya hanya orang yang bersabarlah yang akan dicukupkan pahala mereka tanpa batas.(Az Zumar ayat: 10)

~salam kasih sayang..

Tenanglah syg.



Aku ingin menyintaiMu...ya Allah,
tunjuklah aku jalan..

Aku ingin tenggelam dalam cintaMu...ya Allah,
tolonglah Kau izinkan,

Aku ingin nikmat kemanisan iman...ya Allah,
tolonglah Kau berikan..

Aku mencari redhaMu... ya Allah,
Tunjuklah aku panduan,

Aku meminta maghfirahMu...ya Allah,
semoga Kau perkenankan..

Tenanglah hati tenanglah jiwa ini,
dalam rukuq sujudmu yang panjang.

~salam kasih sayang.

Tuesday, May 25, 2010

Rindu dan doa



Lewat pulang dari sekolah aku terus charge..hp. Betteri hp sumsung ni tak tahan sangat..kejap je tak sampai 3 hari dah tinggal seketul..Terkadang kejap je dah dia bagi isyarat batteri low...

hari ini aku dapat puisi cantik...aku pastekan di sini..agar ia menjadi kenangan manis dan iktibar buat aku..Sememangnya aku suka puisi yang cantik2...apapun kita kena selalu think positif ..kerana berfikiran positif atau bersangka baik itu satu doa juga...dan semoga malaikat di langit sana mengaminkan doa2 kita.....insyaAllah...

Rinduku susut di celah nyanyian angin,
kasihku taruh di pura waktu..
bermusim...ku simpan resah.

Biarkan waktu dan pasir itu berserakan,
biarkan cahaya itu memancar.
menyala pada suram alam maya...

Jika matamu,
berat memandangku,
ringankanlah kakimu pergi dariku.

jika bibirmu,
terpaksa senyum padaku,
relakanlah mukamu untuk berpaling dariku.

jika susah...
untuk kau melupakan kesilapanku,
senangkanlah lidahmu untuk menghinakanku.

tapi...
andai suatu hari
telingamu terdengar berita kematianku.

ikhlaskan..
dirimu menziarahi dan bisikan padaku,
yang kau telah memaafkanku.

moga kalimah terakhirmu itu,
menjadi pelita di kubur gelapku,
menjadi bantal tika lena panjangku..

~salam sayang
25052010
........................................
nota kasih:

Wahai Allah!
Jadikanlah diri kami cintakan iman, hiaskanlah iman itu di dalam hati sanubari kami dan jadikanlah kami daripada golongan orang-orang yang benci kepada kufur, derhaka dan ma’siat, jadikanlah kami dari golongan mereka yang bijak.

Wahai Allah!
Peliharakanlah diri kami daripada azabMu di hari yang Engkau akan bangkitkan hamba-hambaMu. Ya Allah ya Tuhanku kurniakan kepadaku syurga tanpa penghisaban.

Sehingga kini...aku banyak belajar untuk berbaik sangka dengan orang lain...kerana selalunya prasangka buruk itu adalah mainan syaitan...sedang orang yang di sangka itu tak seumpama sangkaan sebenarnya...siapa yang membisikan kepada kita, siapa yang mahu kita merana, siapa yang tidak senang dengan kita, dia..dia...iaitu syaitan laknatullah...Semoga kita sentiasa berbaik sangka sesama manusia, itu lebih baik dan dekat menjurus ke syurga...Lalu pabila datang bisikan-bisikan jahat itu, senang2kan hati kita untuk istiqfar memohon ampun kepada Allah semoga dengan istiqfar itu dapat menjauhkan syaitan yang sentiasa mahu merosakkan insan...insyaAllah.

kasihmu....

Cantiknya bebayang langit..kecantikan itu terbias ke bumi.
mengapa bumi masih tidak mahu mengerti..

Indahnya kasih sayang langit, memayungi bumi,
sentiasa menitiskan air jernih..segalanya buat bumi tercinta,
mengapa bumi masih lagi tidak percaya.

Sejahtera cinta kasih dalam kenangan...
tatkala maghrib kasih menadah tangan, tatkala tahajud kasih mendoakan,
tatkala fajar kasih merelakan...

pasrah segala..mentari sudi menyinari alam maya.
.alam ceria dan bahagia, semoga sejahtera alam dalam rahmat Allah sentiasa.
yang kelak menyejukkan mata, menenangkan jiwa dan mengkhusyukkan ibadat kita....
.........................................

~salam kasih sayang.
di mata dan di hatinya

Sunday, May 23, 2010

cinta


Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.~ Mahatma Ghandi

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Karena Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta.

Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja.”

Cinta sejati adalah ketika dia mencintai orang lain, dan kamu masih mampu tersenyum, sambil berkata: aku turut bahagia untukmu.

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencoba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu Coba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.

Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.

Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu.

Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat -Hamka

Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.

Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.

Kamu tahu bahwa kamu sangat merindukan seseorang, ketika kamu memikirkannya hatimu hancur berkeping. Dan hanya dengan mendengar kata “Hai” darinya, dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut.

Tuhan ciptakan 100 bahagian kasih sayang. 99 disimpan disisinya dan hanya 1 bahagian diturunkan ke dunia. Dengan kasih sayang yang satu bahagian itulah, makhluk saling berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terpijak.

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan karena perginya tanpa berpatah lagi.

Jangan mencintai seseorang seperti bunga, kerana bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, kerana sungai mengalir selamanya.

Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta !

Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.

Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.~ Hamka

Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.

Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya

Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.

Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.

Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. (Dale Carnagie)

cinta itu mentariku...


cintamu itu...
umpama mentari,
menerangi bumi..
andai mentariku hilang..
gelaplah hidup kasih..

cinta itu...
umpama rembulan,
menerangi gelap malam,
andai rembulanku hilang,
kuatlah kasih bertahan.

cinta itu...
indah dan cantik,
ku harapkan tiap detik,
kau sudi mengerti,
kasih tulus suci.

~kasih sayang.
.................................................
nota kasih

Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.~ Mahatma Ghandi

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Karena Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta.

Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja.”

Cinta sejati adalah ketika dia mencintai orang lain, dan kamu masih mampu tersenyum, sambil berkata: aku turut bahagia untukmu.

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.




Friday, May 21, 2010

Ikhlaskah cinta itu

Salam kasih sayang,
kadang2 ada orang berkata...
aku juga berkata..
mereka juga bicarakan..
tentang keikhlasan dan kecintaan,
aku menyintamu dengan ikhlas!!!

Apakah maksud ikhlas?
Apakah yang kamu faham tentang ikhlas?
Apakah kita boleh pertikaikan?
Apakah hakikatnya yang sebenar?
Apakah aku ikhlas menyinta?
Apakah kita memahaminya?

Ikhlas itu halus..
berada atas batu yang hitam,
di malam kelam yang gelap gelita.
tak kelihatan susah nak cerita,
hanya Allah maha mengetahuinya.
rahsia dalam hati hambaNya.

Kalau kita ikhlas memberi,
kita tak harap orang itu membalasi,
kerana kita memberi seikhlas hati,
bukan juga balasan dunia dan isinya,
tetapi redha Allah yang kita cari,
rahmat kasih Allah yang diingini.

Kalau kita ikhlas menyinta,
kita tak harap orang itu balas dgn cintanya,
kerana kita ikhlas mencintai sesungguh hati,
tetapi redha Allah yang kita cari,
siapa jodoh untuknya kita merelai,
bahagia dia kita tenang hati.

~salam kasih syg

..................................................
nota kasih:
Jadilah seseorang yang kakinya berpijak di tanah namun cita-citanya tinggi di angkasa..
Jadi walau di mana kita berada, apa saja kerja yang kita lakukan, dengan siapa kita berada tidak salah dan sebaiknya kita mendoakan kebahagiaan orang yang kita sayang dan kita cinta...semoga sejahtera seluruh jagad alam maya..insyaAllah amin. Makhluk di langit juga turut mendoakan kita, semoga semuanya bahagia...amin ya rabb.

Jalan kasihMu


Takala maghrib singgah,
alam suram cahaya,
tirai malam dilabuhkan,
beburung berada di sarang,
malam membungkus alam,
semadikan kasih langit dan bumi,
cantik dipandangan.

Tatkala selesai solat,
tika kasih masih di sejadah,
mengapa sebak menikam dada,
hati kecilku menangis hiba,
apakah khilafku kiranya,
apakah kifarah dosa-dosa hamba,
tenang sukar menyapa.

Wahai Allah,
dalam pengetahuanMu
yang ada di langit dan di bumi,
Engkau menciptakan kami,
tunjukkan jalan penawar kasih,
menuju ke syurgawi
agar tenang hati kami.

amin ya rabb.

~salam kasih sayang




Tuesday, May 18, 2010

Sedih lagi..dia...


hari ini...
setelah aku bagi kerja kepada pelajar...aku semak buku latihan mereka. Aku check kerja kelmarin yang meka buat. Semua budak yang tak siap aku panggil. Aku tanya kenapa tak siap, apa masalah mereka. Kenapa tak boleh siap kerja pada hal kerja simple je...dah diberi jawapan, dah dibincangkan cara membuatnya, dah ditunjuk ajar, dah di ulang2 jawab dalam kelas. Sepatutnya tak de masalah dah...

Aku panggil sorang..
ni kenapa tak siap..dia kata jaga adik. berapa orang adik awak jaga? Dia kata empat.
emak gi mana.. dia kata mak dia gi kerja. (mak dia kerja kat supermarket).
Oh ya....masakan awak sentiasa pegang adik kamu tak berhenti, sehingga tak boleh buat kerja sekolah. " dia kata adik dia tak duk diam...kena pegang selalu....

pas tu aku kata...
kita ni kalau kita nak buat..sesuatu, contohnya nak buat kerja sekolah, kita azam nak buat insyaAllah Allah akan beri jalan untuk kita buat. Allah akan buka jalan.. InsyaAllah berkat keazaman dan keyakinan kita terhadap Allah, Allah akan membuatkan adik kamu duk diam awak boleh buat kerja sekolah...kecuali kalau diri sendiri tak nak buat kerja tu...macam mana Allah nak tolong..diri sendiri tak nak tolong diri sendiri...

Ni ...cikgu nak tanda apa..?
sedar tak wak tentang kesalahan awk? aku tanya. Dia angguk.
patut dah awk buat macam ni kat cikgu.? dia kata tak patut,
jadi kalau tak patut kamu kena buat apa...?
dia kata saya kena buat...
ya awak kena buat, awak kena berubah dari sikap awak tu. Kena cuba juga agar lain kali tak nak lagi macam ni...
kemudian aku kata..kalau tak buat kerja kelmarin...hari ini datang lagi kerja dan berganda-ganda kerja..semua tu kena buat...jadi kena guna masa sebaik2nya..jangan buang masa...dia mengangguk kepala..

kemudian sorang lagi...
aku panggil. Muaz...juga kerja tak siap.
aku tanya dia..apa masalah kamu sehingga awk tak siap kerja..
dia diam...tak nak jawab. Sedangkan sebelum ni kalau aku tanya soalan kalau dalam perbincangan dan latihan dalam kelas dialah yang rajin bercakap..alih2 tanya soalan kali ini tak mau jawab...apa pasal pulak...

Aku lihat...matanya bergenangan air mata...aku tanya dia lagi...
kenapa muaz tak dapat siapkan kerja? kalau ada masalah cite dengan cikgu, kalau tak cite cikgu tak tahu masalah kamu. Cikgu nak tanya masalah kamu sebab tu cikgu sayang kamu. Cikgu nak kamu dapat apa yang cikgu ajar. Dia diam juga..tak berkata apa...tunduk je....

aku kata...Tadi kawan kamu kata dia jaga adik tak dapat buat kerja sekolah...kamu pulak kenapa.? Emak kerja tak...ada kat umah. Dia kata. Aku tanya.. dia kata mak dia tak kerja abah je yang kerja.
Dah tu kenapa tak buat kerja yang cik gu bagi...? dia diam juga...
aku kata...muaz buat macam ni patut dak, kosong tak da apa...? Dia geleng2 kepalanya tanda tak patut. jadi kalau tak patut apa yang muaz kena buat. Cikgu tak de rugi apa2...cikgu kesian kamu...kamu datang sekolah, dengan harapan untuk dapat ilmu, jadi latihan yang cikgu beri agar cikgu tahu kamu dapat atau tidak. jadi kalau kamu tak buat macam ni cikgu tahu kamu tak dapat apa yang cikgu nak kamu dapat..cikgu kesian kamu. Tapi kalau kamu buat..cikgu tahu kamu dapat ilmu pasal graf yang sepatutnya kamu dapat pada hari itu...ilmu ini berguna, sehingga kamu ke sekolah menengah, cuma di sekolah rendah ilmu itu asas sahaja..nanti kat sekolah menengah akan lebih lagi lebih detail lagi..tapi ilmu yang sama juga..

Sekarang nak buat cam mana..? Aku tanya dia....dia diam..seribu bahasa sambil airmata sudah mulai menitik ke pipi...lalu...
aku pun suruh dia salin dari buku kawan dia..yang penting dia buat...
Terkadang kalau kita tak tanya kita pun tak tahu pemasalahan orang..Oleh itu sebaiknya kita bertanya agar dapat merasai bahawa ada orang lain yang menderita, dengan pelbagai cubaan yang telah di anugerahi Allah...sesungguhnya cubaan itu nikmat jika kita pandai mengendalikan rasa-rasa kita..insyaAllah...

~ salam kasih sayang.


Cubaan itu.....


Hari ini juga...
tah kenapa dok tak duduk PK HEM ajak aku gi umah murid tak datang sekolah.
"free kan.."
"emm free." tak sampai hati nak tolak pulak..aku kata kat kawan aku...
" dah Allah nak bagi pahala tak kan kita nak tolak..." dia senyum aku senyum...aku pun ikut.

Sewaktu kat parking kete kawan aku panggil naik kete dia..aku pun naik sekali guru kelas murid tu, PK Hem dan ustaz sekolah aku sorang lagi.

dalam kete..ustz kata..
".teruja naik kete ni...sedappppp...." Sememangnya kete kawan aku tu kete Honda City baru. Dulu2 aku pun bercadang nak beli kete tu...

Tapi kawan aku menyampuk.
emmm...tu ustaz tak naik kete kak ruhid lagi...kalau kete kak ruhid lagi best...
Ustaz tanya kita ni bapa harganya ya...kawan aku kata kete dia harga 74, 000 je...
Ustaz tanya kete aku berapa harga...emm...aku kata ..tah bapa harga tak tau...aku malas nak bagi tau..memang pun aku dah lupa harga dia...hehehe.

Pas tu aku kata...emm kadang Allah menginzinkan kita beli kete agar dapat juga kekawan naik...
ustaz tergelak...em...tengoklah orang master cakap...dia perli aku...aku senyum je...aku pandang keluar lihat pepohon hijau nan cantik...

Kemudian kami terus ke matlamat asal nak ke rumah pelajar tu. Pusing-pusing...tanya punya tanya..shingga la ke IPSAH untuk bertemu dengan mak dia..yang kerja kat kedai koperasi IPSAH tu...

PK hem ajak aku..Dengan malu2..aku pun ikut dia..jumpa la dengan mak budak tu...setelah diberitahu....rupanya mak dia tak tahu anak dia tak datang sekolah dah seminggu. Mak dia kata..."Pagi keluar ke sekolah, pakai baju sekolah bawa basikal cam biasa. Tapi tak sampai sekolah..emak dia kata anak dia gi sekolah balik umah penat letih tido...begitulah..seminggu dah, sehingga kami datang baru mak dia tahu perkara sebenar....

Emak dia hampir menitiskan airmata...mengenangkan anaknya yang tahun ni akan mengambil upsr. Itulah dugaan itulah cubaan. Cubaan boleh datang dari perlbagai sudut...terkadang bila cubaan datang kita koreksi diri dan muhasabah diri ini. Apakah kesilapan dan kealpaan yang telah kita perbuat, atau adakah ini kifarat kesilapan yang belum terampun dosa....Allah menguji sekadar kemampuan hambanya, Allah maha pengasih lagi maha penyayang. Allah suka hambanya dalam keadaan terdesak dan merayu meminta-minta akan sesuatu hajat dan menyesali kesilapan dan bertaubat....
Tapi yang pasti semua yang terjadi ada hikmah cuma kita perlu lihat dari perlbagai sudut kebaikannya..Semoga kita sentiasa sabar dalam menempuh cabaran hidup..insyaAllah.

~salam kasih sayang.


Aku dan hatiku...


salam..
Hari ini 18 Mei 2010, dah berlalu 2 hari "HARI GURU" ritu. Hari guru kali ini aku tidak mendapat banyak ucapan mesej daripada kekawan. Mungkin juga aku tak hantar kepada kekawan kot sebab tu aku tak dapat balasan ucapan... lagi pulak badai taufan bertiup hidup aku tak keruan...tetapi aku kembali tenang tatkala dhuha datang...aku rindu dhuha, ia selalu menasihatiku untuk bersabar dan tabah sentiasa...dhuha mendekatkan mana yang jauh...dhuha juga menjernihkan hati yang kelabu. dhuha juga mencerminkan diriku agar aku nampak jelas siapa diriku sebenarnya...dhuha juga membuatkan aku redha dan pasrah....

Sememangnya benarlah seperti yang di kata...apa yang kamu beri itulah yang akan kamu dapat, jika melabur banyak maka akan dapat banyak dividen..kalau usaha lebih akan dapat dapat banyak kejayaan, jika kita pemurah maka bukan orang itu yang akan membalas kebaikan kita tetapi Allah s.w.t akan menganugerahkan rahmat dan kasih sayangNya....
Cuma mesej daripada kawan satu kelas msc aku dulu (mek klate)...yang anto ke aku....

mesejnye gini...
"'Guru' bagaikan NTV7 kerana CERIA SELALU....' Guru' juga juga kadangkala seperti TV3 kerana MENJADI INSPIRASI HIDUPKU...yang pasti 'Guru' juga bagaikan TV9 DEKAT DI HATI... dan paling penting, Guru' juga bagaikan PACKAGE ASTRO kerana MACAM-MACAM ADA..."SELAMAT HARI GURU......."

emm...tapi aku tak forward kat sesapa pun..sebab aku tak minat nak forward2 sebab aku tak setuju kalau guru itu macam TV-TV ja...atau macam ATRO...kerana guru adalah segala-galanya bagiku...
Tugas guru itu murni, sangat mulia kalau betul niat, matlamat dan caranya.
Sungguh aku suka sangat catatan puisi Usman Awang. Aku petik sedikit kata-kata beliau aku titipkan dalam brosur hari guru sekolah aku...

" Dialah pemberi paling setia, Tiap akar ilmu miliknya..
Pelita dan lampu segala,
untuk manusia sebelum menjadi dewasa.."

dan lagi...

"JASAMU GURU….

Jika hari ini, seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hati ini seorang
Raja Menaiki Takhta,
Jika hari ini seorang
Ulama’ yang mulia,
Jika hari ini seorang
Peguam menang bicara,
Jika hari ini seorang
Penulis terkemuka,
ingatlah….
Sejarahnya dimulakan oleh seorang Gutu Biasa…”

Aku memang suka dengan kata-kata itu...terasa benar dan telus menusuk hati...terasa sedar dan sungguh redha dengan profesyen ini.....Aku suka dan amat bersyukur pada Allah menjadi GURU.....

kepada semua guru..,ketentuan Allah dan rezeki untuk menjadi guru..sesuatu yang terbaik..semoga kita semua bersyukur...insyaAllah.

~salam kasih sayang..


Monday, May 17, 2010

Sebaiknya aku...

"Ajaibnya kasih sayang, indah di mata tertanam di jiwa.
selamanya mengingati dan memaafkannya...."
~kasih hamba.


aku tak mahu tengok dia lagi,
buat apa aku koyak hatiku ini,
sedang ia harusku jaga sesungguh hati..

aku tak mahu fikirkannya lagi,
buat apa kau susahkan diriku ini,
seharusnya aku tidak menzalimi diri lagi.

aku tidak mahu ingatnya lagi,
buat apa aku bazirkan masa yang sedikit ini,
sebaiknya aku sibukkan diri untuk berzikir..

~salam kasih sayang.
17052010
...................................
nota kasih:
......................................aku redha ja apa yang awak kata...aku terima ja apa yang awak kata, aku senang dengan apa yang awk kata, aku syukur dengan apa yang awk kata..sememangnya semua itu adalah takdir Allah...wahai Allah sisipkan redha dalam hati hamba sehingga hamba tidak mengharapkan orang lain selain RAHMAT DAN KASIH SAYANGMU sahaja..amin

Renungkan...


Jauhnya langit..
syahdu kebiruan.
penuh keajaiban.

Lembutnya awan,
bergulung-gulungan.
hebat penciptaan.

Kehijauan dataran,
sejuk mata memandang.
penuh persoalan.

Indahnya gunung-ganang,
Hati tertawan..
sungguh mengagumkan.

Ajaibnya pepohonan,
menjadi teduhan,
teladan buat insan.

Di langit dan di bumi,
bukti kekuasaan Allah,
cuba renungkan.

Subha nallah..
masya Allah insyaAllah..
alhamdulilah.

~salam kasih sayang.
23052010

Sunday, May 16, 2010

renungan


MADAH KASIH SAYANG...

~ kekadang Allah menyempitkan
Supaya kita tak hanyut dalam kesenangan
Kekadang Dia melapangkan
Supaya kita tak selalu dipagut kesempitan
Kekadang Dia melepaskan kita dari kedua-duanya
Supaya tidak bergantung kepada sesuatu
selain-Nya!


~Barangsiapa bertaqwa kepada Allah
niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar
dan memberinya rizki yang tidak disangka-sangkanya.
' (Surah Al-Thalaq: 2-3).

Sejahtera Guruku...



salam..

JASAMU GURU….
“Jika hari ini, seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hati ini seorang Raja Menaiki Takhta,
Jika hari ini seorang Ulama’ yang mulia,
Jika hari ini seorang Peguam menang bicara,
Jika hari ini seorang Penulis terkemuka,
ingatlah….
Sejarahnya dimulakan oleh seorang Guru Biasa…”

SELAMAT HARI GURU BUAT SEMUA GURU-GURU DI MALAYSIA dan di DUNIA JUGA, YANG MENDIDIK TULIS DAN BACA..
SEMOGA SEMUANYA DALAM SEJAHTERA DAN BERSEMANGAT WAJA UNTUK TERUSKAN PERJUANGAN MENDIDIKAN ANAK2 BANGSA. INSYA ALLAH.

~Salam kasih sayang.
.........................
Nota kasih:
tak apa tak bagi hadiah pun tak apa..cikgu bukan nak hadiah daripada kamu, cuma kalau kamu jadi anak2 yang soleh dan solehah itulah hadiah sebenarnya dan terbesar buat cikgu.....dan ucapan salam kamu buat cikgu itu sudah memadai sayangku....semoga kita semua sejahtera ..dalam rahmat kasih sayang Allah taala..amin.

Thursday, May 13, 2010

Mengolah kebencian menjadi cinta..



Disaat kehidupan penuh kebahagiaan, tiba-tiba dihempas oleh peristiwa yang mengejutkan. Kita kehilangan orang yang kita cintai atau kehilangan kedudukan, mungkin jabatan. Tanpa kita sadari kemudian kita mencari kambing hitam. Mencari seseorang yang patut kita persalahkan. Kebencian menjadi nyata. Kemarahan tak terelakkan. Dendam menjadi menguat dalam hati.

Tapi pernah kita menyadari bahwa peristiwa itu sesungguhnya telah mengantarkan jiwa ke pintu gerbang kemuliaan. Dengan melalui berbagai penderitaan, ujian, kecemasan dan kesedihan sesungguhnya Allah telah meletakkan diri kita sebagai kekasihNya. Kekasih yang memahami makna cinta. Kita sebagi wujud wakil diriNya, penyebar cinta dan kasih sayang. Perwujudan dari sifat Rahman dan RahimNya. Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Kebencian pada dasarnya wujud manusiawi pada diri kita ketika kita sedang ditimpa ujian dan penderitaan karena kita memang merasa perlu mencari orang lain yang dipersalahkan. Membiarkan diri penuh kebencian di dalam hidup justru menambah penderitaan dengan derita. menyiram luka dengan air garam. Menambah perih dengan keperihan yang lebih dalam. Air mata menetes tanpa muara.

Mengolah kebencian menjadi cinta, kita maknai bahwa setiap peristiwa apapun yang terjadi pada diri kita adalah sebagai perwujudan kita sebagai seorang Mukmin. Nabi Muhammad menyebutkan sebagai sesuatu yang menakjubkan pada diri seorang mukmin sebab peristiwa apapun yang terjadi pada dirinya semuanya terasa indah. Mendapatkan nikmat dirinya bersyukur, mendapatkan musibah dirinya bersabar.

Sungguh menakjubkan keadaan seorang mukmin. Bila mendapatkan nikmat, ia bersyukur dan syukur itu baik baginya. Bila mendapatkan cobaan, ia bersabar dan sabar itu baik baginya. (HR. Muslim).

Tidak ada kebencian. Tidak ada kemarahan. Tidak ada dendam karena seorang mukmin menyakini bahwa semua itu wujud kasih sayang Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Bila kita tahu semua itu adalah wujud kasih sayang Allah, lantas kenapa kita harus membenci makhluknya? Itulah cinta kita sebagai wujud kasih sayang Allah kepada diri kita.

sumber asal: From: email (SIM)
muhamad agus syafii

Add to Contacts
To: agussyafii@yahoo.com

Nilai keikhlasan.


*NiLaI KeIkHLaSaN*

*Seorang wanita dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar biasa dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu cantik dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang mata yang memandang setuju mengatakan bahawa mereka sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.*

*Beberapa bulan kemudian, si suami berkata kepada isterinya:* *"Sayang, abang baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaimana memperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita", katanya sambil menunjukkan majalah tersebut. *


*"Masing-masing kita akan mencatatkan hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita. Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia …".*

*Isterinya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing. * *Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia membincangkannya. *

*"Abang akan mulai dulu ya", kata suami. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak sekali yang ditulisnya, sekitar 2 muka surat … Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang tidak dia sukai mengenai diri isterinya, ia memperhatikan bahawa airmata isterinya mulai mengalir …*

*"Maaf, apakah abang harus berhenti ?" tanyanya.* *"Oh tidak, teruskan …" jawab isterinya.* *Lalu si suami melanjutkan membacakan semua yang tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan manis di atas meja dan berkata dengan bahagia,*

*"Sekarang giliran sayang pula membacakan senaraimu".* *Dengan suara perlahan isterinya berkata,* *"aku tidak mencatat sesuatupun di atas kertasku. Aku berfikir bahawa abang sudah sempurna, dan aku tidak ingin mengubah akan dirimu. Abang adalah dirimu sendiri. Abang kacak dan baik di sisiku. Tiada satupun daripada peribadimu yang kudapati kurang …"*

*Si suami tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati isterinya … bahawa isterinya menerima dirinya seadanya.* *Dia kemudian tertunduk dan menangis …*

~salam kasih sayang..
.....................
nota kasih:
SeBeLuM KiTa MeNcArI KeKuRaNgAn OrAnG LaIn..CaRiLaH KeKuRaNgAn DiRi SeNdIrI..AdAkAh KiTa CuKuP SEMPURNA UnTuK DiBaNdInGkAn DeNgAn OrAnG LaIn?* **

Wednesday, May 12, 2010

Terima kasih...


Terima kasih YANG TAK BERNAMA,
kerana kata-kata awak,
membuatkan saya tersedar.
sememangnya saya pun berdoa agar Allah memberi saya petunjuk dan hidayah,
agar membuka hijab saya..yang mungkin selama ini tertutup,
agar membuka mata saya..yang mungkin selama saya ini buta,
agar menyedarkan minda saya...yang mungkin selama saya ini alpa,

Terima kasih YANG TAK BERNAMA,
benarlah seperti kata awak..
cintanya tak ada untuk saya,
sudah tersurat bahawa cinta saya sentiasa ada untuknya,
benar kata awak,
saya harus membentengi diri saya,
kerana sayalah yang boleh membentengi diri saya sendiri..

Terima kasih YANG TAK BERNAMA,
sebagai manusia kita tetap ada maruah diri,
walaupun disingkirkan oleh manusia dari hati hingga jatuh ke telapak kaki sekalipun.
tetap kita punya maruah jika kita mahu menerima ketentuan Allah,
CUMA SATU...kalau kita ingin menyintai manusia,
cintailah dengan seadanya.
TETAPI jangan lebih besarkan dia dari Allah..

Terima kasih YANG TAK BERNAMA,
kerana menulis tinta menyedarkan hamba.
insyaAllah saya akan berusaha membentengi diri saya,
saya akan menjaga maruah saya,
saya akan memulakan hidup baru saya,
kini Allah telah mengkhabulkan permintaan saya,
untuk mengetahui di mana saya berada.

Terima kasih kepada YANG BERNAMA CINTA,
kedatangan awak saya sambut dengan rela,
keberadaan awak saya kasih sayang selamanya,
tak akan berpisah ruh dengan jasad tanpa kematian,
suatu saat ruh dan jasad kan bertemu dalam lahat,
di sana nilai cinta kasih sayang yang hakiki,
doa luhur kasih suci nan abadi.

Alhamdulillah..
~salam kasih.
..............................
nota kasih:
sesungguhnya apa saja yang ada di langit dan di bumi adalah milik Allah, sesungguhnya apa yang terjadi dalam rentetan hidup kita jua adalah dengan izin Allah, sesungguhnya pertemuan dan perpisahan jua adalah dengan ketentuan Allah, sesungguhnya datang dan pergi, keinginan membantu, kebaikan seseorang hamba itu adalah utusan Allah..terima kasih dan alhamdulillah..apa yang baik itu datangnya dari Allah, yang mana yang salah, kurang adalah dari diri sendiri..maaf jika saya selama ini telah membuat salah..semoga hati kita bersih dan selamanya memaafkan..Hanya cinta kasih Allah cinta yang terindah dalam hidup ini..amin.

Madah p'rindu dari Bukit Perindu.


SALAM KASIH SAYANG...
"jangan marah kalau aku membuat sesuatu yang aku suka. Izinkan apa yang aku ambil dan aku paparkan di sini, kerana ia jua menenangkan jiwa lara.." ~ruhiabidin'09



"coretan di bawah sekadar penyeri blog, dan kesukaan hamba mengumpul kata-kata indah.." ~ruhiabidin'09

..................................



“… lihat… mentari senja yang sedang bersinar… suram… kegelapan malam kan tiba… awak.. saya tidak takutkan gelapnya malam.. unggas akan menyanyi… saya tak akan sunyi.. sungguh…” p'rindu



“… kenapa engkau masih memaksa diri… pada sunyi kenapa kau nafikan.. pada kepiluan mengapa engkau sembunyikan… kau… masih bertahan sehingga kini.. dan aku … hanya disini… hanya mampu memerhati dirimu… yang penuh kesunyian..” p'rindu



“… melihat engkau menanti sendirian dibawah pohonan rindu itu… membuat hati merasa sayu… ingin ku dekatimu dan memimpin kamu melangkah kehadapan…” p'rindu



“… masa tidak pernah menanti… tapi aku tetap dibawah pohonan ini menantikan dia kembali memimpin tangan ini… biarpun aku sedar dia tak mungkin kembali”p'rindu



“… tiada pernah aku terlupa pada perjanjian itu…”p'rindu



“… alangkah bahagianya diri… andai cintamu milikku…” p'rindu



“Terlihat bayang dicelahan pepohon… engkaukah itu yang sedang menanti cintamu?” p'rindu



“…diangin lalu kutitip rinduku … biarpun kita tiada mungkin kan bersatu…” p'rindu



“Maaf bilamana rindu yang menggila didalam hati ini seakan tidak tertahan… padaMU ku memohon redakanlah ia atas ehsanmu…”p'rindu



“…terdengar jelas di hati ini… satu tangisan kerinduan.. siapakah yang sedang merindui.. siapakah yang sedang meratap pilu lagu rindu… sungguh… seolah ia menyentuh hati ini…” Uwais Al Qarni



“dan orang-orang yang menahan amarahnya” surah Al Imran: 134

“dan apabila mereka marah mereka memberi ampun” surah Asy-Syura: 37



“Dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus” Surah Al-Hajj:54



“Dan dua orang yang saling mencinta kerana Allah, berkumpul KeranaNya dan berpisah keranaNya” Hadis Nabi



“kau harus berhenti… dari terus menyalahkan diri sendiri… kau harus bangkit… kau harus biarkan ia pergi…”



“… cuba nyatakan padaku.. sejauh mana kau mengenali diriku.. sejauh mana kau mengerti hidupku ini… dan jangan sesekali kau berbicara… andai kau tiada pernah berada dalam situasi itu… dan membuang sesuatu yang sebahagian dari hidupku? Ia umpama membunuh diri ini….” p'rindu



“… ajariku rahasia rindu itu… ajari aku bagaimanakah caranya tuk menyatakan rindu padamu…. sungguh rindu ini tiada terucap… tiada terungkap”



biarkan jasad ini melebur seperti cairnya salju musim bunga
biarkan angin meniup segalanya agar rindu kan kesampaian
agar kan berakhir sebuah pencarian agar bertemu kau pemilik kalbuku



katakan padaku telahkah sampai rindu itu
tika mentari sore terbenam tika gelap malam munculkan diri tika sunyi menyentuh rasa
katakan padaku telahkah rindu itu diketahui
telahkah rindu itu dimiliki kerna rindu yang terwujud dihati tiada tanda akan berakhir
kerna rinduku hanya untukMu rindu itu tak pernah berakhir..
ia ada dan sentiasa ada seumpama udara yang ku hela..


Sayang...mengapa rindu itu masih bertamu, mengapa rindu itu tidak pernah serik, mengapa rindu itu tidak pernah berakhir...~tintakasih.

Sayang...dalam diam aku berbisik,
wahai Allah...
andai baik bagiku, bagi keluargaku bagi agamaku..
Engkau buangkanlah rasa cinta yang bersarang di hatiku, rasa cinta yang menyala di hati ku terhadapnya.. agar aku tidak perit lagi, agar aku kembali kepada realiti hidupku yang lebih bermakna....~tintakasih.

sayang... aku lepaskan kamu untuk terbang... terbanglah ke awanan, ke mana saja mau mu, aku senang melihat kamu bahagia, aku ingin melihat kamu sihat dan selamat...

sayang... aku serahkan kamu pada PENCIPTA kamu, DIAlah Tuhan yang wajib disembah dan memohon pertolongan, Dialah yang berhak menjaga kamu, aku tak berdaya lagi,
Sungguh jika ALLAH yang menjaganya... aku tak pernah KEHILANGAN sebenarnya. Semoga kamu selamat dan tenang senantiasa,, sayang..kasihanda.. selamat tinggal selamanya...

usah fikirkan tentang aku, kerana jiwa ragaku telah ku serahkan pada TUHANku, Tuhan yang mencipta aku, ruh dan jasadku, Tuhan yang memegang hati dan membolak balikkan hatiku, Tuhan yang memberi hayat padaku dan mencabut nyawaku. ya Allah ya manan ya karim ya Allah....

Ya sayang... sesungguhnya kita... sedang membawa kematian,
kita sedang menuju kematian,
kita sedang menunggu kematian itu entah akan datang pagi atau petang. semoga kita bersedia menyambutnya dengan tenang. amin ya Allah.
salam kasih sayang daripada hamba.~tintakasih.



"


RINDU KASIH
“… sesekali kenangan datang menyapa… pada hari-hari yang telah berlalu… ada rindu disemilir lalu!” Perindu


“…dan aku harus belajar melepaskan semalam,
belajar memulakan kehidupan… bukankah diakhir ribut yang
mengganas pastikan wujud sinar membawa harapan?…”

Walaupun gelap malam tetapi aku percaya akan hadir siang,
mentari tetap menerangi.., atas RAHMAT KASIH ILAHI,
hidupan memulakan aktiviti dalam takdir Ilahi..

Pernahkah kita memikiri kita di sini pada satu tempoh dan kita semua akan kembali...persiapkanlah diri untuk
menghadapi MATI, kerana mati itu pasti, mati itu sakit,
mati itu seorang diri, mati itu sentiasa mengekori...dan mati itu
semakin hampir..!!!

About Me

My photo

" Dunia kasihsayang, dalam kasih2u, kasih4u, kasihanda,kasihdihati selamanya, kasihkuabadi"~ruhi

SALAM KASIH SAYANG

"UKHWAH yang dibina ANTARA KITA ini, biarlah seperti SEUTAS TASBIH. ADA AWAL tetapi TIADA PENGHUJUNGNYA. DICIPTA untuk MENGINGATI ALLAH. DIBAHAGI untuk CINTANYA. DIRATIB demi REDHA ALLAH..

KOLEKSI PERINDUBULAN