topbella

Sunday, February 1, 2009

Bulan jatuh ke riba...

sayang..
hari ini masuklah ke minggu ke tiga kami berpraktikumnya...hehehe.
sesampainya kami turun dari kete cikgu L mai...jom-jom..kita gi jemput dr. La doktor mana pulak..awat dr nak maika...(ingatka dr yang mengajar kami). bukan, doktor pergigian untuk ceramah pengurusan diri...kata cikgu L lagi...Oo....gitu....ingat ka dr azniza ka...hehehe.

Lalu kami pun pila..nengok2 ceramah pengurusan dirinya....hehehe. Dok sat perut kruk krak...kruk krak..kerocong perut dah bunyi. Dari tadi tak makan lagi...baliks sekolah terus mai kat sekolah ni...kelam kabut..huk hab..huk hab...tak dan nak renti rehat....tut..tut mai sini..kena gi mantau ceramah pulak...

Beberapa miniti kemudian aku ajak kawan aku gi kantin yang agak jauh dari dewan asrama sekolah tu...kami berdua gi makan dulu..isi perut..pas makan kami pun nak pergi ke dewan ceramah smula...tapi di beritahui oleh salah seorang guru bahwa ceramah dah abis...hehehe..

Pas tu kami pun duduklah kat bilik kaunseling tu..rehat kejap.terasa badan lenguh2..dan letih..sari suntuk tak rehat lagi...asyik berjalan je..Kemudian datang dua orang tetamu. Pelajar pompuan..ya nak jumpa cikgu L ka..kataku. Tak nak jumpa cikgu la...katanya..
Oh ya..mai...mai..la ..jangan segan atau malu2...mai la...duduk..sini...kata ku.
hehehe...ya..kamu ni tingkatan bapa..? tingkatan 1 A 10... jawab.nya.
oh ya...tak apa,.agaknya apa yang boleh cikgu bantu....
"cikgu dia datang bulan.." katanya malu2..
"Oh ya.." jadi kamu tak pernah datang haid lagi sebelum ni..em..jadi kamu tak ada pad.? tanyaku.
ya..katanya..
"Oh tak apa..usah takut..perkara biasalah bagi anak remaja seperti kamu ni..normal la tu..nah ambil di gi pakai ya..aku bagi pad yang aku bawa bekai...hehehe. Cikgu tunggu kat luar.. jap gi datang kat cikgu..ya"

Selepas itu pelajar tu datang ku pegang bahunya suruh dia duduk di sebelahku...ku lihat muka semakin jernih tak muram suram cam tadi...
Em...ehehee..usah takut..dah pakai dah..selesa tak..? tak selesa katanya..ya lah nanti bila dah biasa ok la...
ya..bila dah datang haid gini..bermakna kamu dah cukup umur atau baligh. Bermaksud kamu dah sempurna untuk menjadi seorang ibu..boleh mengandung dah...hehehe.
tahu tak apa pantang semasa kamu macam ni..." tanya ku.
"tak tahu" katanya..
"Apabila kamu datang haid...kamu tak leh solat..tak leh puasa, tak leh pegang al quran..sebenarnya Allah beri kita kelonggaran untuk tidak solat.. kan pabila kita datang haid..badan kita mengalami perubahan hormon. Ada orang dia sakit...dan merasa pening..muntah dan sebagainya. Kamu tak sakit syukurlah pada Allah itu kelebihan untuk awak" kataku...angguk2 dia tanda setuju...hehehe.

Lagipun kataku...bila kamu dah datang haid ni..bermaksud kamu dah "baligh".tahu tak.. bila kamu dah baligh..kena jaga tingkahlaku..tak boleh buat perkara yang buruk yang dilarang oleh agama kerana dosa telah tertanggung diatas diri sendiri...kalau dahulu ibubapa yang menanggung dosa kita sebelum baligh...emmm...jadi kita telah dipertanggungjwaban atas apa yang kita lakukan...ingat tu..
ok la..nanti kalau esuk-esuk kamu ada lagi yang nak tanya atau ingin tahu apa2 boleh datang jumpa cikgu...emmm...ya insyaAllah.boleh aja." kataku..

Hehehe...hai...pengalaman pertama haid..adalah pengamalan paling indah dan ada yang paling menakutkan mungkin...!!!. esuk aku akan sembang lagi dengan dengannya...semoga cek faham apa yang cikgu maksudkan...hehehe.

salam kasih

No comments:

Post a Comment

Madah p'rindu dari Bukit Perindu.


SALAM KASIH SAYANG...
"jangan marah kalau aku membuat sesuatu yang aku suka. Izinkan apa yang aku ambil dan aku paparkan di sini, kerana ia jua menenangkan jiwa lara.." ~ruhiabidin'09



"coretan di bawah sekadar penyeri blog, dan kesukaan hamba mengumpul kata-kata indah.." ~ruhiabidin'09

..................................



“… lihat… mentari senja yang sedang bersinar… suram… kegelapan malam kan tiba… awak.. saya tidak takutkan gelapnya malam.. unggas akan menyanyi… saya tak akan sunyi.. sungguh…” p'rindu



“… kenapa engkau masih memaksa diri… pada sunyi kenapa kau nafikan.. pada kepiluan mengapa engkau sembunyikan… kau… masih bertahan sehingga kini.. dan aku … hanya disini… hanya mampu memerhati dirimu… yang penuh kesunyian..” p'rindu



“… melihat engkau menanti sendirian dibawah pohonan rindu itu… membuat hati merasa sayu… ingin ku dekatimu dan memimpin kamu melangkah kehadapan…” p'rindu



“… masa tidak pernah menanti… tapi aku tetap dibawah pohonan ini menantikan dia kembali memimpin tangan ini… biarpun aku sedar dia tak mungkin kembali”p'rindu



“… tiada pernah aku terlupa pada perjanjian itu…”p'rindu



“… alangkah bahagianya diri… andai cintamu milikku…” p'rindu



“Terlihat bayang dicelahan pepohon… engkaukah itu yang sedang menanti cintamu?” p'rindu



“…diangin lalu kutitip rinduku … biarpun kita tiada mungkin kan bersatu…” p'rindu



“Maaf bilamana rindu yang menggila didalam hati ini seakan tidak tertahan… padaMU ku memohon redakanlah ia atas ehsanmu…”p'rindu



“…terdengar jelas di hati ini… satu tangisan kerinduan.. siapakah yang sedang merindui.. siapakah yang sedang meratap pilu lagu rindu… sungguh… seolah ia menyentuh hati ini…” Uwais Al Qarni



“dan orang-orang yang menahan amarahnya” surah Al Imran: 134

“dan apabila mereka marah mereka memberi ampun” surah Asy-Syura: 37



“Dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus” Surah Al-Hajj:54



“Dan dua orang yang saling mencinta kerana Allah, berkumpul KeranaNya dan berpisah keranaNya” Hadis Nabi



“kau harus berhenti… dari terus menyalahkan diri sendiri… kau harus bangkit… kau harus biarkan ia pergi…”



“… cuba nyatakan padaku.. sejauh mana kau mengenali diriku.. sejauh mana kau mengerti hidupku ini… dan jangan sesekali kau berbicara… andai kau tiada pernah berada dalam situasi itu… dan membuang sesuatu yang sebahagian dari hidupku? Ia umpama membunuh diri ini….” p'rindu



“… ajariku rahasia rindu itu… ajari aku bagaimanakah caranya tuk menyatakan rindu padamu…. sungguh rindu ini tiada terucap… tiada terungkap”



biarkan jasad ini melebur seperti cairnya salju musim bunga
biarkan angin meniup segalanya agar rindu kan kesampaian
agar kan berakhir sebuah pencarian agar bertemu kau pemilik kalbuku



katakan padaku telahkah sampai rindu itu
tika mentari sore terbenam tika gelap malam munculkan diri tika sunyi menyentuh rasa
katakan padaku telahkah rindu itu diketahui
telahkah rindu itu dimiliki kerna rindu yang terwujud dihati tiada tanda akan berakhir
kerna rinduku hanya untukMu rindu itu tak pernah berakhir..
ia ada dan sentiasa ada seumpama udara yang ku hela..


Sayang...mengapa rindu itu masih bertamu, mengapa rindu itu tidak pernah serik, mengapa rindu itu tidak pernah berakhir...~tintakasih.

Sayang...dalam diam aku berbisik,
wahai Allah...
andai baik bagiku, bagi keluargaku bagi agamaku..
Engkau buangkanlah rasa cinta yang bersarang di hatiku, rasa cinta yang menyala di hati ku terhadapnya.. agar aku tidak perit lagi, agar aku kembali kepada realiti hidupku yang lebih bermakna....~tintakasih.

sayang... aku lepaskan kamu untuk terbang... terbanglah ke awanan, ke mana saja mau mu, aku senang melihat kamu bahagia, aku ingin melihat kamu sihat dan selamat...

sayang... aku serahkan kamu pada PENCIPTA kamu, DIAlah Tuhan yang wajib disembah dan memohon pertolongan, Dialah yang berhak menjaga kamu, aku tak berdaya lagi,
Sungguh jika ALLAH yang menjaganya... aku tak pernah KEHILANGAN sebenarnya. Semoga kamu selamat dan tenang senantiasa,, sayang..kasihanda.. selamat tinggal selamanya...

usah fikirkan tentang aku, kerana jiwa ragaku telah ku serahkan pada TUHANku, Tuhan yang mencipta aku, ruh dan jasadku, Tuhan yang memegang hati dan membolak balikkan hatiku, Tuhan yang memberi hayat padaku dan mencabut nyawaku. ya Allah ya manan ya karim ya Allah....

Ya sayang... sesungguhnya kita... sedang membawa kematian,
kita sedang menuju kematian,
kita sedang menunggu kematian itu entah akan datang pagi atau petang. semoga kita bersedia menyambutnya dengan tenang. amin ya Allah.
salam kasih sayang daripada hamba.~tintakasih.



"


RINDU KASIH
“… sesekali kenangan datang menyapa… pada hari-hari yang telah berlalu… ada rindu disemilir lalu!” Perindu


“…dan aku harus belajar melepaskan semalam,
belajar memulakan kehidupan… bukankah diakhir ribut yang
mengganas pastikan wujud sinar membawa harapan?…”

Walaupun gelap malam tetapi aku percaya akan hadir siang,
mentari tetap menerangi.., atas RAHMAT KASIH ILAHI,
hidupan memulakan aktiviti dalam takdir Ilahi..

Pernahkah kita memikiri kita di sini pada satu tempoh dan kita semua akan kembali...persiapkanlah diri untuk
menghadapi MATI, kerana mati itu pasti, mati itu sakit,
mati itu seorang diri, mati itu sentiasa mengekori...dan mati itu
semakin hampir..!!!

About Me

My photo

" Dunia kasihsayang, dalam kasih2u, kasih4u, kasihanda,kasihdihati selamanya, kasihkuabadi"~ruhi

SALAM KASIH SAYANG

"UKHWAH yang dibina ANTARA KITA ini, biarlah seperti SEUTAS TASBIH. ADA AWAL tetapi TIADA PENGHUJUNGNYA. DICIPTA untuk MENGINGATI ALLAH. DIBAHAGI untuk CINTANYA. DIRATIB demi REDHA ALLAH..

KOLEKSI PERINDUBULAN